Thursday, March 26, 2009

Sent på jorden

På lördag klockan 20:30 drar världsnaturfondens Earth Hour-kampanj igång. Det har varit helt omöjligt att missa pådraget, iaf som mjölkkonsument, målet är att få folk att släcka sina lampor en timme för att spara energi och minska utsläppen av växthusgaser. Spontant tänker jag att det är en bra grej och att det kan få folk att göra någonting som de annars struntat i. Å andra sidan så stör det mig något oerhört att det är så stort fokus på alla "härliga" företag som ställer upp i kampanjen, Ikea och Arla bara för att ta några exempel. All goodwill de vinner på att göra något som borde vara självklart – att energispara– lämnar lite fadd smak i min mun.


Den främsta anledningen till att jag är lite skeptisk till Earth Hour är nog att det känns som ett spel för gallerierna, en lattjo engångspryl som alla vill hänga på. Men seriöst liksom, innan det finns existerande storskaliga alternativ till dagens ohållbara energiframställning är jag övertygad om att hushållning av energi kommer att spela en stor roll för att inte allt ska gå åt helvete. Och då kommer man inte särskilt långt genom att släcka lampan en timme om året. Om Ikea skulle kunna tänka sig att bidra på något annat sätt än att haka på möjligheten att få lite goodwill så skulle jag nog ge mycket mer fört.

Själv kommer jag med största trolighet sitta klistrad framför en tv och titta på när svenska landslaget försöker gneta till sig en poäng mot filmande portugiser. Ljuset lär vara släckt, som det brukar vara.

3 comments:

martin said...

Framförallt är det Robinson då!

Pat said...

Åh vad trött det känns att de ska börja med den där skiten igen.

Anton från Lugnvik said...

Jag stod inför samma dilemma. Portugal match eller earth hour. Det blev det första. Jag försökte övertyga Per om att vi borde tänka på earth hour, men sen tänkte jag på den månatliga flygtur jag gör till Holland. Mitt moraliserande fastnade lite i halsen...