Thursday, August 15, 2013

Vad jag tänker på när jag talar om läsning



Det är såhär års som man verkligen får möjlighet att njuta av att en bor på landet. Kvällarna är fortfarande hyfsat långa och en sensommarafton som den här är det såklart njutigt att kunna hänga i sin trädgård. En priviligierad djävel är vad man är. 

Men semestern är slut så nåt ska man väl få klaga på iaf. Det jag saknar mest med semestern är orken att läsa böcker. Tid för att läsa finns ju alltid, vad jag än påstår, men orken det är där det tryter tyvärr. Sätter jag en bok framför näsan en vardagskväll så grissover jag efter en kvart. Det slår aldrig fel. På helgen orkar jag läsa och på kvällen innan jag går och lägger mig blir det alltid några sidor också så det är inte det att jag inte läser alls. Nä, det jag saknar är de där långa timmarna i sträck framför en bok som jag kan unna mig på min ledighet när jag kommit ned i varv tillräckligt. På Rossö t.ex kan den där känslan infinna sig och det är så gôtt när den kommer. När jag är på resande fot har jag också lättare att koppla bort allt sätta på mig hörlurar med jazz eller något annan instrumentalmusik och läsa timme efter timme.

Då orkar jag läsa lite mer svårpenetrerade alster också. Har ju fått för mig att jag ska läsa allt som Eyvind Johnson har skrivit. Vilket såklart är vettlöst eftersom jag antagligen redan läst det bästa i och med Strändernas svall och Krilontrilogin och tidigare gett mig på Romanen om Olof-sviten utan att fastna för det riktigt. Men ändå, Eyvind är en sån där författare som jag måste vara i ett speciellt stämningsläge för att till fullo kunna uppskatta och få ut en maximal läsupplevelse av och det kan jag inte ikväll känner jag.

No comments: