Tuesday, November 28, 2006

Livet utan tv


Nu har jag levt en och en halv vecka utan tv. Det har varit tuffare än vad jag befarat. Trodde inte att tv:n hade en såå stor roll i mitt vardagsliv. Tv-serier och film tankar man ju ner nuförtin. Men det är det där slöa vardagstittandet jag inte räknade med. Vardagskvällarnas okynnestittande på Simpsons, South Park, Scrubs och Seinfeld går ju bort vilket är lite plågsamt att vara utan. Det tyngsta avbräcket för min del är dock att alla fotbollsmatcher numera måste följas på lokal.


Vad har sysselsatt mig då? Läst en hel del böcker den här veckan. Toni Morrisons Sula och en omläsning av Doktor Glas har förgyllt de regniga gbg-kvällarna. Framförallt har livet utan tv tvingat fram ett ständigt behov av nedladdat tv-substitut. Lite tufft nu när Lost har uppehåll och bara Veronica Mars håller måttet, instämmer allt mer i Davids Prison Break-diss.Veckans tv-seriefynd är iaf Heroes. Som gammal X-mennörd tycker jag att jämförelsen med X-serierna haltar något. Men ok då grundidén att människan muteras och utvecklar superkrafter är den samma. Den roligaste karaktären är japanen Hiro Nakamura, en 24-årig serietidningsnörd som kan få tiden att stanna. Jag har skrattat mer åt honom än vad jag gjorde under hela Borat-filmen. Varför är japaner och japanska så kul? Antagligen kommer den här serien hålla på alldeles för länge den också, men de första 10 avsnitten bjuder på trevlig superhjälteunderhållning i ett underdogperspektiv (sa någon X-men?).
Dessutom har Larry Clark, som inte gjort någon glad sedan Kids, i sin senaste film Wassup Rockers lyckats göra den ultimata Oi!-filmen. Skådespelarna är Oi!, (mexicaner) handlingen är Oi!, (mexicanerna åker skateboard i tighta jeans, knullar och slåss) musiken är Oi!, (oldschool-hc och spansk Oi!) resultatet är lika underhållande som The Business spelning på Hultsfred 99 (Vad gjorde du då Johny...)

9 comments:

David said...

tufft att vara utan tv vojne vojne.

Vad gjorde Johny?

martin said...

Han var hippie i skogen och trodde att han var blind: "Jag ser sämre, jag ser sämre, jag ser ingenting! Vänta. Nu ser jag igen." Joppe blev sur och skulle spöa homom.

Pat said...

Frågan är varför han var en hippie i skogen? Och varför han betedde sig som han gjorde? Ett inhalerande av illegala substanser med illa valda delar av f-gänget is the answer. På 45 minuter försvann all hans uppbyggda Oi!-image tack vare umgänget med slackermörn och Marre.
Dessutom missade ni det årets bästa Hultankonsert. Suckers!

Jonathan said...

Jag tycker att det är väldigt roligt när Hiro kommer tillbaks från framtiden och har ett svärd. Någon förklaring till varför han har det har väl hittills aldrig getts?

Pat said...

Nä inte än. Jag blev lite besviken över att Hiro såg "ninjacool" ut och inte pratade lika roligt som sitt framtida jag. Avsnitt 11 sänds iquell i US of A. Erkänn att du ångrar Business missen?

JON said...

men hallå, vill inte vara den som är den, men det var väl ändå jag som dissade prison break först?

det var allt.
(har bara sett tre avsnitt av heroes, återkommer)

David said...
This comment has been removed by a blog administrator.
David said...

Men jag gjord en grej av det och dissade serien på bloggen, och fick ta emot mycket spott och spe bland annat en hotfull mörn som var arg på mig på riktigt! i veckor

2:

JON said...

aha. vilken märklig grej att vara arg över. prison break är ju skitdåligt.