Thursday, December 03, 2009

Den motbjudande julen

Jag vet att det är lite äckligt pretto att vara anti-jul. Det blir liksom höjden av det politiskt korrekta att säga nej till julen. Men i år känner jag verkligen att det får räcka med den hjärndöda kommersialism som genomsyrar allt i december. Det ÄR ju sjukt hur mycket meningslöst skräp som konsumeras i samband med allt som ska ätas och ges bort under julen. Att svinen som föder upp grisar skiter fullständigt i att behandla sina vandrande skinkor med värdighet (om det ens är möjligt?) borde inte komma som någon överraskning eftersom det inte är någon nyhet. Även om de flesta av mina vänner är vegetarianer och inte glufsar i sig skinkmackor på julafton så är julskinkan bara en tydlig symbolik för hur störd julhetsen är.

Det är klart att det finns massa fint med julen också. Glögg, pepparkakor och blue cheese säger inte jag nej till heller. Men när jag ser reklam för Lisebergs julmarknad där de stoltserar med att fem miljoner lampor ska tänder undrar man ju vart fan världen är på väg alltså. Klimatförändringar anyone? Nä, det är viktigare att jag ska kunna köpa massa julskräp av en skabbig kanin och känna hur myzigt det är med alla resursslösande ljus.

Nä, om inte en bojkott så blir det fan i mig en downsizad jul iaf. Jag och Marita ska inte köpa några klappar till varandra och med resten av familjen ska jag förhandla fram max en klapp per person.

3 comments:

Anonymous said...

Hela anti-kommersialismen känns lite snett från en kille som längtar ihjäl sig efter att få smaka reissue-glass. Och är det verkligen bättre att boka en miljöknullande flygresa än att köpa en harmlös bok eller en lite tröja?

Det känns mer som att ditt inlägg handlar om att du tycker att det är bättre att sitta vid medelhavet och trycka ostar mitt i vintern istälet för att käka sojakorv och gröt i kramfors. Det känns ju lite som en smaksak än som ett politisk ställningstagande.

/Julevännen Mörn

Pat said...

I beg to differ. Att vi året-runt är fångade i ett sjukt ohållbart kommersiellt system råder det ingen tvekan om och däri ingår såklart både inköpet av lakritspuckar och Romresor det kan jag såklart inte säga någonting om. Jag är tyvärr inte bättre än så många andra på den punkten. Man kan ju alltid dra vegetariankortet och så men det är lite oväsentligt här. Min poäng är väl snarare att kommersialismens (h)jul snurrar som snabbast och bli så mycket tydligare i juletider att jag inte kan blunda åt eländet, som alltid finns runtomkring oss men FÖRVÄRRAS vid jul, och därför irriterar mig på folk som ser fram emot eländet att få en ursäkt att konsumera.

Jag klagade ju inte heller på att köpa en harmlös bok eller en liten tröja. En julkapp per familjemedlem förespråkar jag ju! Men av de 61,3 miljarder kronor som svenskarna beräknas lägga på julhandel i år så är det inte riktigt så folk i stugorna resonerar.

Du missförstår mig om du inte tror att jag ser något värde i att käka sojakorv och gröt på Svanö det om något längtar jag ihjäl mig efter. Det och snö.

marianne said...

Jag skall genast slå in din andra julklapp till någon mera behövande och medlemskapet i Naturskyddsföreningen blir det ju inte tal om. Men snälla, du kan väl hjälpa till och julstäda lite? Och jag som köpt en ny stjärna till ditt rum!
Du börjar likna mig på sjuttitalet.
Öppet hus på jul med knytkalas för alla som ville. Och några julklappar minns jag inte att vi hade men roligt var det.
Nu längtar jag mycket efter att du skall komma hem. Vi struntar väl i granen?