Sunday, January 31, 2010

Das filmfestival

En säker indikator på att Göteborgs filmfestival har dragit igång är att stadens gator förvandlas till is och GP stoltserar med rubriker som ”Blixthalkans offer” eller liknande. Det slår aldrig fel liksom. Jag tror att det var Gustav som sa att han aldrig frusit så mycket som under Filmfestivalen det är väl kanske den andra säkra indikatorn. Själv inledde jag årets festival med att svärandes maka mig upp kl 8:30 på lördagsmorgonen för att ta mig till biograf Roy och filmatiseringen av Naomi Kleins upplysande bok Shockdoktrinen. Det visade sig vara värt dokumentären fungerade som ett utmärkt komplement till Kleins tegelsten om hur nyliberalism á la Milton Friedman kan gestalta sig på sitt allra vidrigaste sätt.

Det blev en dokumentär om två joddlande lesbiska Nya Zeeländska tvillingar också The Topp Twins — Untouchable Girls. Även den mycket sevärd trots att jag drabbades av blodsockersdipp efter att ha mumsat i mig för mycket bröd och marmelad hemma hos Ingo och Paddan. Detta bidrog till att delar av filmen försvann. Väldigt roligt att alla pratade exakt som managern i Flight of the Conchords var det iaf.Förövrigt känns det skönt att konstatera att januari snart är över, februari må kanske vara en ännu sugigare månad men den är ju i alla fall kort.

No comments: