Wednesday, March 03, 2010

Punisher (varför jag så lätt distraheras under mina studier)

Handlingsmönster: läser ordet ”rejig” i en akademisk text om ”The Security- Development Nexus” blir lite osäker på ordets betydelse (fräscha upp) och går in på Nationalencyklopedins hemsida. Söker på ordet men skriver lite slarvigt så sökmotorn hittar inte, ”jigsaw” dyker dock upp som ett alternativ. Börjar självklart direkt tänka på Marvels råaste vigilante Punisher och hans ärkefiende i serien. Kom det inte en ny Punisher film ganska nyss? Går in på filmtipset och kollar. Av de tre Punisher-filmer som gjorts borde jag tycka att alla får 2:or i betyg enligt sidans oberäkneliga uträkning. Det stämmer nog. Måste ändå kolla lite fakta om filmerna, den första Punisher-filmen från 1989 fyllde nämligen en alldeles speciell plats i min ungdom. Först och främst så spelar ju Dolph Lundgren den förre detta militären Frank Castle som får sin familj mördad och då väljer att bli en besinningslös brottsbekämpare på heltid, bara en sån sak. Filmen gick inte upp på bio i Sverige och klipptes stenhårt av den svenska filmcensuren innan den kom till videohyllorna. Jag lyckades få en kompis som hade lyxen att bo i en familj som ägde en parabol, en styggelse enligt min pappa, att spela in filmen då den gick på TV 1000. Att filmen var från 15 år var ju ballt också såklart när man var 11-12 år. Den gömdes på lämpligt ställe i en garderob i pojkrummet för att enbart plockas fram då det var garanterat föräldrafritt. Filmen höll väl om sanningen ska fram en ganska låg kvalitet och lyckade inte alls förmedla det mörker som Punisher i serieform lyckats så väl med. Det spelade mindre roll det var det förbjudna som var grejen. Måste nog ladda hem den senaste filmatiseringen ändå om inte annat för att Dominic ”McNulty” West spelar Jigsaw, lär ju bli en besvikelse men som sagt det är inte alltid filmers kvalitet som ger dem deras behållning.

No comments: