Sunday, September 10, 2006

Veckans top 5: tv-serier


Logan är kungen av Neptune.


1. Veronica Mars: Life´s though. Veronica´s thougher. Vad ska man säga, hon kom in som en stormvind i min tv-soffa och har inte lämnat mig oberörd sedan dess. Jag tror att det är det klassiska såpa-elementet jag fallit handlöst för. Veronica tjenar med ”Who´s your daddy-farsan” och hänger med fel killar fast vi alla vetat sedan dag ett att Logan är the man. Att säsong två inte hade en lika stabil röd tråd som ettan gjorde inte mig nåt. Det är karaktärerna och att (nästan) varje avsnitt har sin separata story som jag gillar. Solkar etta, räknar dagarna till tredje oktober då säsong tre drar igång.

2. Entourage: Helt ny favorit. Fattade inte alls hypen efter de första avsnitten, karaktärerna kändes platta och var grabbiga utan charm. Men jisses vad den här serien växer. Ari, den genomcyniska agenten seglade snabbt upp som min favorit. En snubbe som säger ”You wanna hug it out bitch?” efter ett bråk och kallar folk för ”cuntmuscle” kan man inte annat än älska. Det bästa med serien är dock alla cameos av kända (typ Scarlet Johansson) och okända (typ Karate kid-killen) skådisar som förgyller titt som tätt. Att Johnny Drama som är stjärnan Vince brorsa i serien har spelat med i 90-tals såpor som Melrose Place, Power Rangers och den påhittade sci-fi serien Viking Quest är också väldigt kul. Jävligt autentisk serie känns det som, extra roligt är det ju att den är baserad på Mark Wahlbergs första tid i Hollywood. Vince = Mark, Johny = Donny osv…

3. Rome: Har inte sett den nu när den gått på femman utan tankade hem förra vintern. Men HBO + BBC kan ju typ inte gå fel. Det är ju en allmän sanning att det var brittisk accent som gällde under romartiden. Det storslagna och depraverade Rom är en mumsbit att gräva i helt enkelt. Blir iof grymt sugen på att se BBC-klassikern ”I Claudius” som Kristina säger är bättre än Rome. Det är även kul att Titus Pullo är så Oi! Tråkigt att behöva vänta så länge på nästa säsong bara. De ska börja spela in nya avsnitt 2007 har jag läst någonstans.

4. Prison Break: Jag var riktigt orolig efter de första 13 avsnitten att de skulle bli en ”Lost” av den här serien.. Dvs att halva andra säsongen skulle vara recapavsnitt. Men min oro har visat sig vara otillbörlig. Konspirationsteorier, clean action och en liten lovestory kan verkligen vara hur underhållande som helst.

5. That ´70s Show: ”Burned” En klassiker som aldrig är fel.

Bubblare: Weeds, Sopranos, Seinfeld

8 comments:

JON said...

i, claudius är fantastisk.
nya säsongen av rome är under inspelning, den kommer 2007-nångång.

David said...

håller med jon claudius är riktigt bra. Annan sorts serie än rome mera teater över den inga massscener eller blodsplatter.

Något jag gillar med rome är att den är så explicit vare sig det är sex eller våld. Så är den väldigt icke hollywood. Huvuden flyger och tarmar rinner ut. Härligt för en conan barbarenfan. Och titus pullo vilken man.

Jonathan said...

Jag tycker faktiskt att Spongebob Squarepants borde kunna kvalificera för denna lista. Kanske mest för att huvudkaraktärens namn på svenska översatts till Tvättsvamp fyrkant.

Pat said...

Försöker du göra dig lustig på min bekostnad Johny? Om du har tur kommer David kanske att lista Antons top 5-barnprogram...

Hur gick det i kramforskorp förresten?

Anonymous said...

du patrik, tur att jag hittade bloggen för nu kan jag ge dig lite länkar för att kunna kolla på fotboll. (du kanske har hittat dem redan iofs)

på den här så har du länkar till alla matcher varje helg, och länkar till sidor där man kan ladda hem programmen för att se dem: http://www.myp2p.eu/

i helgen såg jag serie a med engelska kommentatorer, det var lite exotiskt. engelsmän brukar ju hata all fotboll som inte är engelsk.

Jonathan said...

Nejdå, jag gillar Spongebob! Jag tycker att både bläckfisk och den koleriske herr krabba är fantastiska karaktärer. Spongebob ä ju en sån klant, det är befriande att se honom vända fiskburgare och misslyckas med all han företar sig.

Vi kom trea från slutet i korpen, den sista matchen blev en tuff 6-0-historia, men korpen i Kramfors är så jäkla skön. Hög medelålder oh god stämning, domaren hoppar in i massaindustrins lag och man lånar mlvaktav varandra, inte alls som macho-korpen jag spelade i Göteborg.

martin said...

Vad sägs om att bli frisk och hänga lite snart?

Jag ska vara med på tippet igen?

Pat said...

Hej Jens! Tack för tipset om hur man hittar streamade fotbollsmatcher. Tror jag måste börja med att fixa en ny dator för att palla med det där. Trist för IFK att de inte spöade bajen...

Och Mörn klart vi ska hänga nu när jag frisknat till lite det är DU som ska fixa vinnarraden (följ mitt U-system och inte Johnys tratts sytem så kommer det gå bra vettu)