Friday, June 15, 2007

Revolting

Ibland behöver man inte anstränga sig särskilt mycket alls för att äcklas över mänskligheten. Det kan vara tillräckligt att läsa en kvällstidning för att framkalla den känslan. Jag brukar ändå slå på försvarsmekanismen i form av tankegångar som "de är ju inte riktigt kloka de där belgarna" eller något liknande. Världen är fucked up, men inte min vardag eller nåt. Härom dagen när jag och Kristina åt middag på en restaurang med "urban jungel food" var det däremot svårt att ignorera. En slemmig konstnärsgubbe i 60-års åldern åt romantisk middag med ett barn som på sin höjd var 18 år. Jag hoppades i det längsta att det var typ en far och dotter som bondade. Men eftersom de satt vid bordet bredvid så tog det inte lång stund att räkna ut att så inte var fallet. Den där kinesiska regeln att män ska ligga med gösar som är halva deras ålder plus sju år, jupp i mitt fall en 21-åring, hade gått gubben helt förbi och han körde på en tredjedel av sin ålder rakt av. Visst, kärleken är blind och yadayada, men det var så uppenbart att det fanns en beroendeställning här som gjorde saker och ting obehagliga.

Men det var ändå en klackspark i jämförelse med vad vi bevittnade på vägen hem genom Rosenlund. Även om området är vida känt för att vara "horkvarteren" har jag aldrig sett något äckligt hända där. När en taxichaffis skjutsar runt en torsk som råglor på alla kvinnor på gatan tills en workingirl kliver fram och rabblar prislistor fattar ju till och med en naiv Pat vad som är i görningen. Det är klart att jag inser att det finns en jävla massa skit som prostitution och grejer i gbg men det var så deppigt att vara så nära det. Fyfan säger jag bara.

Landets bästa läsning hittar man ju som alla vet i fotbollsmagasinet Offside. Det senaste numret är kanske det bästa någonsin, det är en otrolig tillfredställese att slita av plasten på det nyss neddumpade numret, luta sig tillbaks och få sån kvalitetsläsning. Den gladaste nyheten jag hört i sommar är att Offsideredaktionen ska starta ett samhällsmagasin som kommer ges ut sex gånger om året. Med tanke på hur hög kvalitet deras fotbollsreportage håller kan det bli ungefär hur bra som helst.

Till sist, om ni inte gjort det redan, ladda hem Ego trip - Greatest Hip Hop Singles. Precis så grymt som ni läst att det är. Den bästa amerikanska hiphopen från 1989 till 1998. Många klassiker så klart, ändå otroligt värda två GB i ditt iTunes-bibliotek!

No comments: