Sunday, August 12, 2007

Way out west

Började med The Clash på svenska med Florence Valentin. Kul att de körde Ebba Gröns Uppgång och fall de är ju 00-talets Ebba Grön. Efter det smet jag hem med Kristina och syrran för en kall dusch och införskaffande av kall alkohol och take away sushi, gött att vara tillbaka i en stad där matutbudet erbjuder mer än pätza och bea. Såg en del av Moneybrother och det var väl bra sådär, men kändes ändå lite för rutinartat. Bäst var de svenska låtarna och någon ny som inte riktigt föll in i Pengabrorsanschablonen. Regina Spektor blev det inget av för min del då det regnade och det var softare att hänga under en trädkrona med de nya Vapnethangaroundsen. Erykah Badu är en cool quinna men det toppade inte hennes framträdande på Roskilde 2002, då var hon köng. Tycker att hela Wow-grejen var lyckad, bra service i bärstältet gott om pissfaciliteter och en ojobbig publik att deala med. Säkerts konsert var nog den absoluta höjdpunkten, mest för att det var sån jävla feeling där i tältet. När hon körde Allt som är ditt var lipen inte långt borta alltså. Lite förbannad på mig själv att jag missade början eftersom det var så gôtt att hänga i öltältet.

Teddybärs Sthlm gjorde man självklart allt för att slippa, så det blev friterad ost och fortsatt bärsande på Gyllene Prag i väntan på Kanye West-konserten. Lite rödtjut i lekparken med Arna smet också ned. Hade inga som helst förväntningar på Westkonserten, så sent som torsdags rådissade jag honom i en recension av Commons senaste platta. Men jävlar vilken show det blev. Tokpretensiöst med egen stråkorkester och grymt stark öppning med Diamonds Are Forever och sen de starkaste spåren från College Dropout. Hade nästan glömt bort hur bra hiphop kan vara live om det står en äkta entertainer på scenen. Ångrade lite smått att jag sågade hans producentkvaliteter i den där recensionen när han radade upp alla sina producenthits. Improvisationslåten med Peter, Björn och John var också lattjo. Älskar när otippade gästartister dyker upp på konsert. Det blev dock inget klubbande eftersom hela söndagen ägnats åt att dopa min yngsta brorsdotter i Partilles kyrka.

1 comment:

Rebel Commander said...
This comment has been removed by the author.