Wednesday, January 14, 2009

Filmfestivitas

Då var det snart dags för filmfestival igen, oavsett hur lyckad den blir snor den onekligen en hel del tid i januari. Halva den här månaden försvinner ju i och med att man som norrlänning i exil antingen är där uppe eller åker någon annanstans. Sen går en vecka bort bara för att man inte fattar att man är tillbaks och sen, tadaa filmfestival. Jag vill som vanligt bara se dokumentärer. Marita höll tillbaks det lite så nu är det fifty/fifty ungefär. Ebbe - the Movie, black metal-rullen Until the Light Takes Us och Danish Dynamite ska förhoppningsvis släcka min dokumentärtörst.

Om någon känner sig manad så häng gärna på mig måndag den 26 då jag ska njuta av danskarnas allra vackraste stund i fotbollshistorien, ganska få biljetter kvar.

Är sjukt peppad på alla tre, undrar om det är de statvetenskapliga studierna som väcker den här totala nördigheten i mig. Har börjat läsa serier igen också, istället för att glo på tv-serier plöjer jag serier på datorn istället. Var väldigt skeptisk till det från början men med ett bra program, jag använder ComicRack, funkar det helt ok. Klart att det inte blir samma känsla som att läsa på riktigt men som sagt helt ok. Efter att ha plöjt alla gamla klassiker av Alan Moore och Frank Miller är jag nu helt uppslukad av Marvels mastodontcrossover Civil War. Har börjat riktigt lovande med, för att vara Marvel, mycket insprängd kritik mot hela Homeland Securityprylen, Guantánamo osv.

3 comments:

Pat said...

Angående filmfestivalen så tar jag tillbaks eventuella påståenden om att jag skulle vilja gå på invigningsfesten. José Gonzalèz, Ceasars, Kleerup, 280 pix behöver jag skriva mer?

chops said...

Civil War. Vad var det jag sa?

Pat said...

Jepp, du var helt rätt ute där. Riktigt djävla bra är det, uppskattar den betydligt mer än Inferno som jag aldrig riktigt greppade. Skulle iofs kanske gilla den mer idag. När den kom var jag på väg att lägga ner serietidningsläsandet för att dricka folköl och lyssna på hc.

Men shiit va många Marveltitlar det finns i USA. Heelt sjukt många märker man efter ett tag. Har läst hälften av de ca 150 tidningar som knyts ihop i civil war. Black Panther liksom, bara en sån snubbe. Han gifter sig med Storm mitt under inbördeskriget för övrigt.