Sunday, February 20, 2011

Eduardo Mondlane


Eduardo Mondlane var en av de ledande gestalterna bakom självständighetskampen som Frelimos grundare och deras förste ledare. Han mördades dock genom en brevbomb under sin tid i exil i Tanzania.

ANC och Moçambique hade ett nära samarbete under Apartheideran vilket ogillades av det dåvarande Sydafrikanska styret. 1982 bombade sydafrikanska flygvapnet Maputos universitet och flera ledande ANC-kämpar dödades bland annat Ruth First som har förärats med en minnessten vid centret för afrikanska studier.



Visste inte alls vad som väntade oss när vi i fredags begav oss till universitetet Eduardo Mondlane. Vi betedde oss väldigt svenskt genom att vara på plats redan innan utsatt tid. När den Dr. Claudio Mungoi som jag kontaktat väl kom på plats blev vi välkomna med öppna armar. Det hela blev nästan lite pinsamt när han propsade på att jag borde hålla gästföreläsningar om jag har tid, att jag försökte förklara att jag ”bara” är en masterstudent viftades snabbt bort som argument. Att jag borde komma som gästforskare till deras fakultet i ”the near future” var ett annat förslag som dryftades. Trevligt med ett sådant mottagande såklart men samtidigt känns det som att det måste tas med en nypa salt kanske.

Min främsta förhoppning var ju att få chansen att göra en pilotintervju med någon mindre viktig person som ändå har koll på Early Warning Systems (EWS) för översvämningar i Moçambique. Någon sådan blev inte av. Istället fick vi träffa en exemplarisk guide vid namn Xavier (fatta vilket coolt namn han får om han blir professor). Från början trodde vi att han var en stackars doktorand som fått som uppgift att ta hand om svenskarna på besök. Vi trodde att vi skulle få en tur runt universitetet och inte så mycket mer. En ytterst välbeskriven guidad tur fick vi iofs, Xavier introducerade bland annat Marita till den psykologiska institutionen, kanske mer om det senare.

Efter ett tag visade det sig dock att Xavier är en riktig spindel i nätet vad gäller Moçambiques disaster management, där olika former av varningssystem är en viktig komponent. Förutom att undervisa på universitetet jobbar han som rådgivare å INGC (Moçambiques motsvarighet till MSB om man förenklar det hela), och har kontakter hos alla de myndigheter och institutioner som är relevanta för mig att träffa. Efter den guidade turen på Universitetet tog Xavier därför med oss till The National Emergency Operations Center (Centro Nacional Operativo de Emergência, CENOE) där vi blev introducerade till chefen. Ett möte planerades in, så på onsdag sker min första intervju emellertid inte med någon mindre viktig person. Nåja, det får man väl leva med.

7 comments:

Han1 said...

Har man fått veta vad MSB står för? Och är det det som är nya namnet för Räddningsverket? Och isåfall, varför har Räddningsverket bytta namn?

/Vetgirige Han1

Han1 said...

Bytt namn heter det ju. Förutom i Ångermanland förstås.

Pat said...

Jag tror att jag upplyst om det där i ett tidigare inlägg. Du är inne på helt rätt spår iaf: MSB är Räddningsverkets nya namn. MSB står för Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. Fråga mig inte varför de bytt men MSB kanske är en käckare förkortning att jobba med internationellt?

martin said...

Ha ha, jag ville också fråga om vad MSB står för! Kanske journalistskada att läsa bloggar så.

Jag fattar ju inte så mycket av vad arbetet handlar om, men kul att det verkar flyta på!

Proffesor Xavier, ha ha. Frågade du om han hade tänkt på det själv?

Anonymous said...

blir så glad varje gång ni skriver. Har ju inte så mycket för mig just nu annat än att äta semlor och kolla serier:)

//elin

Emma said...

Å det är så kul att läsa era inlägg. mer!

Marianne said...

Hej, roligt att läsa medan jag ligger hemma och snörvlar. MSB innefattar inte bara gamla räddningsverket utan även enheten för Kris och katastrof och ev något mera.