Tuesday, February 22, 2011

Ett steg framåt


Utsikt från vårt rum på hostelet.


Dyrt och charmlöst hotellrum

Det framkom ju under vår planering
för Moçambique att boende skulle kunna bli lite trixigt. Vi tänkte väl att det löser sig när vi är på plats och allt kan ju inte vara så dyrt som det verkar via internet. Men jo, så är det. Vi har frågat runt och fått mer eller mindre hjälp men inget har gett resultat – förrän nu. En tysk tjej på vårt guesthouse (som är hutlöst dyrt för det vi får…) undrade om vi inte kollat couch surfingsidan på internet. Ingen av oss hade tänkt tanken. I vår relation är det nu så, att Patrik har en aning lättare att finna sig till rätta i situationer som kanske inte är optimala, Marita har lite svårare för detta och gav sig därför ut i couch surfingdjungeln för att försöka hitta något annat boendealternativ än ett backpackerställe. Må vara att jag får mig en känga för att vara elitistisk eller så, men tugget kring bästa stranden jag vill jobba som dykinstruktör inte behöva ta något ansvar köpa sex… känns helt hjärndöd i mina öron, basta. Jag fyller också 30 om några månader, inte 20 typ.

En italiensk tjej med en lägenhet med två sovrum nappade och idag var vi där och dealade. Vi flyttar dit om en vecka och bor där i mars. Hon jobbar för italienska ambassaden och verkar trevlig! Vi träffade även hennes kille med det vackra namnet Ivan och de gav båda ett bra intryck. På söndagar tittar de på politiska dokumentärer, lagar mat och diskuterar. Yes tänkte vi. Politiska diskussioner och portugisiska i ett liksom. Dessutom bredband, så nu kan vi gå loss med internet också, kanske skypea någon?! Det blir dessutom billigare så nu har vi så smått börja planera för några helgresor. Ett steg framåt med andra ord.

8 comments:

Han1 said...

Haha! Du glömde "ta dagen som den kommer"...

Pat said...

Cred till dig som styrt upp vårt boende! Börjar som sagt bli mer än lovligt less på backpackers nu. Något intressant under vistelsen har emellertid varit att det empiriska urvalet som Base erbjudit visat att jag gillar tyskar mer än fransmän. Lite överraskande. Fransmännen som bott här har varit arroganta och bortskämda med riktigt taskig kvinnosyn. Tyskarna har bara varit naiva tyskar. Hur som det ska bli skönt att slippa dom.

Mars månad kommer bli köng, jag känner det på mig.

Gästbloggerskan said...

Vadå Hanet, menar du att jag är för lite mindful?! Kan jag inte tänka mig så du måste nog föklara dig så jag förstår vad du menar...

Han1 said...

Jag menar att det var kanske ännu en grej man kunde bli less på hos les backpackers. Att de pratar om att "ta dagen som den kommer".

martin said...

Kommer att tänka på den flora av tyska och franska utbytesidioter man träffade i Uppsala. Värst var nog tysken som förklarade att det inte var något märkligt med att köpa sex, "det är ju hororna som är äckliga, inte jag", med ett uttryck som antydde att jag var helt bakom flötet. Tvåa var fransmannen som tjatade på Jenny i timmar om att de skulle gå hem och ligga och varvade upp det med lite charmiga neggar som "har du vikt upp byxorna, kan du inte sy fast du är kvinna?" och så vidare.

Men jag har givetvis träffat underbara människor från de länderna också. I alla fall tyskar.

Rötäggen kanske är ländernas motsvarighet till Partysvensker. Har du sett den Pat? Du som är gammal Partysvensk.

Pat said...

He he, jo det var en ganska bra jämförelse Partysvensk. Har bara hört låten inte sett videon om det finns en sådan?

Men alltså det bor en fransk kille här nu som är så dryg att man inte kan låta bli att bli lite imponerad. det känns som att bara en fransman kan lyckas med det, något med kroppsspråket.

Det är ju så lockande att generalisera när man är utanför sitt naturliga habitat. Man dras liksom in i det.

Han1 said...

http://www.youtube.com/watch?v=LMvoFETJlMU

Partysvenske-videon!

Anonymous said...

Schysst att det ordnar sig med boendet. Även kul att höra att couchsurfing var det som gjorde susen. Ligger mig varmt om hjärtat. I teorin. Kramar! / Johanna