Tuesday, March 08, 2011

Back on track

Maputos enda offentliga soptunna? Obs bilden har inget med inlägget att göra.

En veckas sängliggande i influensa var inte direkt medräknat i arbetsplanen för den här fältstudien. Nu har jag börjat plocka upp trådarna som jag samlade på mig innan sjukdomstillståndet drabbade min stackars kropp. Något som gör inbokandet av intervjuer lite komplicerat här är att användandet av e-mail som korrespondensmedel inte riktigt verkar ha slagit i Moçambique på samma sätt som i Europa. Antingen fungerar inte adresserna alls eller så får man inget svar, nada. Alternativ två är såklart att ringa personen i fråga man vill intervjua. Det är inte heller helt smärtfritt, dels beror det kanske på att jag har med mig min gamla pajastelefon som har sjukt dåligt ljud, dels beror det på hur bra engelska personen man snackar med kan. Det underlättar faktiskt oerhört att sitta med en person face-to-face om engelskan inte är tip-top. Då kan man läsa av kroppsspråk och lättare ställa följdfrågor om något är oklart.

De senaste dagarna har jag iaf ägnat mig åt att försöka boka in nya intervjuer och jag tror att jag lyckats styra upp två nästa vecka även om det skett på en knagglig mix av engelska/portugiska. Något som däremot gått smärtfritt och fick mig att hoppa lite lätt av lycka var när jag hittade engelska versioner av de dokument som styr krisriskhanteringen i Moçambique. Utöver intervjumaterialet är nämligen planen att även analysera dessa dokument genom textanalys, att materialet finns på engelska och inte bara portugisiska gör detta arbete betydligt skonsammare så att säga. Jag har så smått börjat ta mig upp på banan igen med andra ord inte bara vad gäller det sociala livet men också i fråga om datainsamlandet.

5 comments:

Maria said...

Är ni också "utomlands"!? Didn't know. Jag och Kalle med.

Kram och hej så länge!

Pat said...

Jo men visst är vi "utomlands" alltid. Kul med Buenos Aires! Hur länge blir ni där?

Han1 said...

Yey, Pat är frisk! Skönt att höra. Logistiken verkar ju ändå underlättas av att du faktiskt är på plats. Go go go!

Maria said...

Vi stannar till juni. Hur länge blir ni borta?

Här går det också mot vinter tyvärr. Eller "tyvärr". Här är hösten solig! Säkert samma hos er.

Pat said...

Tack för pepp Hanet! Tyvärr verkar min förkylning som jag hade redan innan feberinfluensan aldrig vilja släppa. Men inte ska jag klaga inte.