Tuesday, January 08, 2008

iPod-döden

Jag har ägt två iPods i mitt liv so far, båda har dött ipod-döden ungefär ett år efter att de införskaffats. När den första dog lyckades jag tjata till mig en ny fast försäkringen gått ut. Nu när ersättaren fuckade ur i Nice orkar jag inte med den där resan igen. Främst för att jag inte har någon försäkring så att det känns lönlöst. Det finns väl någon konsumentlag eller liknande som det skulle gå att härja med. Men jag orkar helt enkelt inte hålla på. Vänner med mer teknikpejling än undetecknad säger att iPod nano är bättre för att de har ett flashmine som inte gör att den drabbas av iPod-döden. När lön och CSN-dollars rullar in lär det med stor sannolikhet bli en sån jag motvilligt kommer införskaffa. Motvilligt för att jag hatar hela Applelurendrejeriet men lik förbannat är slaviskt beroende av en musikspelare. Äckligt att inse hur lurad och nere med hela slit och slängskiten man är. När jag tänker på sånt där är det svårt att inte tro att hela systemet sakta men säkert går käpprätt åt ni vet vart.

Årets gladaste nyhet är att Offsideredaktören Mattias Göransson, den svenska journalist jag uppskattar och respekterar mest oavsett kategori, ska starta en ny reportagetidning. Filter ska den heta och Ika Johannesson mfl ska skriva. Om den blir hälften så bra som Offside kommer det bli Sveriges näst bästa läsning, lätt. En annan kul grej är att jag ska börja skriva om giffarna på Norrlandsfönstret. GIF-fanatismen kommer att tas till en ännu högre nivå, om det nu är möjligt. Hoppas de värvar den irakiske landslagsmålisen det ryktas om.

18 comments:

martin said...

Men köp inte en ipod då. Det finns ju jättemånga olika mp3-spelare. Bara att välja.

anna said...

nej, köp ipod! köp min ipod nano billigt. jag hatar skiten och har fortfarande inte lärt mig/accepterat hur dåligt itunes är.

Pat said...

Oj här haglar tipsen tätt. Låter som ett lockande erbjudande Anna. Alla andra mp3killar är så fula och jag har ju lärt mig och accepterat itunes dålighet redan.

David said...

så dåligt är väl inte itunes, har ni testat andra mp3spelares motsvarigheter, creatives är helt katastofal. Jag har haft min ipod i över två år. den funkar fint.

Jonathan said...

Jag tror att "de andra mp3-spelarna" har hämtat sig från sin fulhet nu, åtminstone plockat upp lite på äpplet. Själv tänker jag aldrig skaffa en Ipod igen. Det strider mot den nörd-tradition jag uppfostrats i att slida runt med vita elektronik-prylar med äpplen på.

Desutom känns det som om Ipod-hegemonin slagit ut den ekonomiska rationaliteten. När folk (åtminstone medelklassen) ska köpa en mp3-spelare gör de inte ens någon ekonomisk kalkyl utan går bara til Apple-store och köper senaste.

It's sheep we're up against. Du kan få min nano.

martin said...

Det här har väl redan diskuterats och kan slås fast utan snack: du får inte vad du betalar för med äpplet. Designen är underordnat vad det egentligen handlar om. Det finns en trygghet i apple som inte bör underskattas. Speciellt om man köper både ipod och dator. Det är dyrare än pc, det är inte bättre för varken bild- eller ljudbehandling (det är närmast en myt idag, ingen skillnad på hårdvara), det är mkt strul och så vidare. MEN apple har lyckats att slå sig fast som en urban motsvarighet till blåvittsortimententet, med en renodlad estetik, ett enkelt gränssnitt, medföljande, fungernade programvaror och en enorm kundkrets. Apple är helt enkelt trygghet. Grejerna är gjorda för att funka med varandra från första början. Det är inga konstigheter liksom.

Varför vi som har pc kör på ipod är en gåta iofs. Min har å andra sidan aldrig krånglat någonsin. Å då har jag ändå utsatt den både för krävande livesituationer och för jogging, resor och allt annat jobbigt den kan tänka sig. Har inte ens haft skydd till den (men ska nog skaffa).

David said...

men är det verkligen mycket strul med apple datorer? alla som äger dem hävdar ju motsatsen, mycket bra kommentarer förresten johny and moern

paradise alley said...

Min strular massor! Och min ipod, så jag kan inte annat än instämma. Jag trodde jag köpte mig en liten kompis, men det visade sig vara ett litet djävulsknytt, den där ipoden. Iallafall i kombination med min dator, dom gillar inte varandra.

martin said...

det verkar vara rätt binärt. funkar det verkar det smidigt och bra. går datorn sönder verkar det däremot vara rätt kört med dålig support och så där.

ellen said...

uuh nu blir jag nervös. både dator och ipod funkar perfekt och då har jag haft ipoden i tre år (iofs är det en ipod mini så det kanske är samma grej som med nano?) men nojar jämt för att allt ska krascha, funderar på att skaffa extern hårddisk etc. benny säger att det är överdrivet men mac är alltså sämre i det avseendet?

annars är det bästa med mac framför pc att det inte tar FYRA ÅR att starta datorn. och jag har gått på estetiken helt, jag älskar det vita plastiga och har inte sett någon mp3-spelare som inte sett ut som ipodens onda 90tals-kusin. lite konstigt, hur svårt kan det vara att designa en snygg?

Pat said...

Tar tillbaks det jag sa om iTunes dålighet förresten. Håller med David. Finns det någon annan musikspelare som är bättre? Winamp är ju ett skämt i jämförelse. Var det din nano som du stampade sönder två dagar efter att du köpt den som jag erbjöds Jonny? tack men nej tack i så fall.

anna said...

hatar itunes. i min vilda fantasi trodde ju jag att det skulle vara så enkelt att man skulle kunna klicka-dra grejer till och från och framförallt öppna klicka dra mellan olika datorer. itunes är efterblivet!

JON said...

jag fattar inte alls itunes-hatet.
och som ellen sa, det bästa med mac är att det inte tar fyra år att starta och stänga av datorn och att den inte låter som ett jävla flygplan så fort den ska tänka. en pc sätter sig och funderar hela tiden, seg grubblare som flåsar. ew.

ellen said...

http://www.youtube.com/watch?v=ajUgNtrRMTE&feature=related

anna: om man har ipod viewer kan man klicka och dra tror jag. laddade ner det men har aldrig provat.

chops said...

fast vad är grejen med att man inte kan använda ipoden som extern hårddisk, som man kan med alla små skit-mp3spelare man köpte på claes ohlsson innan man skaffade (visserligen helt perfekt fungerande) en sån där 60GB ipod för snart tre år sen?
och jag vet att man kan cracka den och hålla på, men man måste döpa om varenda liten filjävel i såna fall. och det ids jag fan aldrig.

Pat said...

Men alltså jag använde min gamla 20GB ipod som extern hårdisk och det funkade finemang, behövde aldrig döpa om filer eller så. Konstigt att det inte skulle gå med 60-snubben då. Har det nåt att göra med om man använder mac eller pc kanske? Vad vet jag?

martin said...

Alltså det går ju att använda den som hårddisk. Men det går ju inte att utforska låtarna som på en normal hd (eller normal mp3-spelare).

Det går ju inte att jämföra mac och pc egentligen: mac är ett varumärke, vilket pc inte är. Man kan ju iofs jämför OS mellan dem. Hårdvara är ingen skillnad, mac har ju gått över till intel, som tidigare bara fanns i pc-datorer.

chops said...

Kan man dra låtar från iPoden till skrivbordet? Kan man lägga in worddokument i iPoden och öppna dessa in en annan dator?
Jag kan det inte, det kanske går, men jag kan inte.
Enda gången det blev nåt skit med min i övrigt var när jag körde den i nån annans dator, fast alla andra sa att det skulle man inte. Jag hade fel.