Tuesday, January 15, 2008

Välformad men inte bäst

Igår gick jag på bio och kollade på Natalie Portmans bakdel. Den var fin. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Darjeeling Limited som helhet egentligen. Wes Anderson levererar ju nästan alltid med sitt habila val av skådisar, uppenbara känsla för filmsoundtrack och snygga miljöer/kläder. Lustigt att Bill Murray var med i en i princip meningslös biroll. Hade dock lite svårt att fastna för Owen Wilsons storebrorsakaraktär. Lillebrorsans uppdatering av iPod från förfilmen är en sån där typisk detalj som gör Andersons filmer så speciella. Av de Andersonfilmer jag sett hamnar nog Darjeeling på tredje plats efter 1. Rushmore och 2. The Life Aquatic. Sist kommer The Royal Tenenbaums som absolut inte är en dålig film men som jag anser är rejält överskattad. Bottle Rocket har jag inte sett så den kan jag inte uttala mig om, laddar hem den nu för övrigt.

2 comments:

Emma said...

Du är tokig Pat! Royal tenenbaums är den bästa! Men jag håller med om att darjeling är 3.

Pat said...

Det är alltid vanskligt med listor. Skulle kanske omvärdera om jag såg om den idag. En sak är iaf bergsäker Bottle Rocket kommer sist. Såg den idag och den är bara ett embryo av en Andersonfilm. Bra musik och Wilsonbröderna. Allt annat är mil ifrån hans övriga verk.