Sunday, October 26, 2008

Krogpsykopat

Vissa helger går så snabbt att man inte ens hunnit inse att de har börjat innan de är över. Det var först på väg hem genom stan efter att ha lämnat Marita på nattåget jag fattade att den här var förbi. Hann med att tenta i miljörätt, afterworka på lokal, fika på Brogyllen, shoppa, käka fancy middag och gå på klubb. Ganska mycket egentligen med tanke på hur torftiga mina senaste helger har sett ut. Men det gick ändå alldeles för snabbt.

På klubben i lördags hände något märkligt. Det var ganska gött folk och bra musik på Ritz men lokalen vette fan vad jag tycker om alltså. Hotellbarer blir alltid så knökfulla att det är lite störigt. Att bli trängd och armbågad av birakillar kan ju sänka den bästes humör. Men den grejen är man ändå van vid.

Psykopater som muckar gräl är man som tur är inte lika van vid. När jag och Marita stod och dansade märkte vi att en kille hade en riktigt störig och obehaglig approach, han bråkade med sin kompis för att få uppmärksamhet och var allmänt irriterande. När jag tog min öl som stod i ett fönster bredvid honom ställde han sig kanske tio centimeter framför mitt ansikte och tokstirrar på mig. Jag tänkte att han kanske trodde jag tagit hans öl och sa att det var min. Men han svarade inget utan fortsatte bara att stirra med sitt ansikte sjukt nära mitt. Eftersom det helt uppenbarligen inte gick att kommunicera med människan fortsatte jag istället att dansa och då psykopatstirrar han på Marita istället. Vet inte om det var hans game eller om det bara rörde sig om provokation. Efter att ha dansat ett tag märker jag att någon kliver på min fot och inte tar bort den. Det är psykot som satt sig ned och trycker ner sin fot på min helt klart medvetet. Jag drar undan foten och fortsätter dansa, vill ju inte låta idioten vinna, men då nästa låt inte är dansvänlig drar vi från klubben istället. Så djävla störig snubbe alltså. Det kändes verkligen som att han ville att jag skulle lacka på honom så han fick en ursäkt för att slåss, riktigt obehagligt. Man borde kanske inte fortfarande bli förvånad över att det finns så många idioter där ute.

Nästa gång, nästa gång, nästa gång...

No comments: