Monday, October 06, 2008

Ode till en buskiskung

Jag har inte lyssnat ordentligt på dancehall sen 2004, men ett par år där hade jag lite koll på nya riddims körde radio och jockade lite. Tröttnade på hela scenen efter några år och har bara snappat upp nån låt här eller där sen dess. När jag gick igenom min låda med drygt sextio sjuor för nån vecka sen fick jag en liten revival och poppade lite hits från tidigt 00-tal på vinylspelaren. Jag minns att jag och Johny alltid brukade skämta om hur buskis dancehallen var, speciellt Red Rat och Elephant Man var ju riktiga Markooliolirare.

Att det dröjt ända till 2008 innan någon jamaican fick den briljanta idén att sampla Benny Hill-låten till ett dancehallbeat är lite av en gåta. Den självklara kopplingen mellan den gubbsjuka britten och säg Elephant Man är ju helt uppenbar. Gillar nog Elefantmannens No tikkle bäst på Benny Hill-riddimen också. Lady Saws Jealous är iofs också härligt stjärtig låter mer som Rednex typ.

Benny Hill alltså, vilken hjälte:

2 comments:

martin said...

Black Pat, kom inte tillbaka, inget är förlåtet. Du och Jonny var så löjliga när ni höll på med den där skiten, man fick inte skoja om att Jamaica var ett pajasland utan att ni skulle börja prata om Haile Selassie och förtrycker ert folk fått utstå.

Roligt att du tar din lilla trip down memory lane samtidigt som jag lägger upp en Bright Eyes video!

Pat said...

Ha ha, nu blev du orolig va? Nästa gång du ser mig har jag rakat av mig håret och kommer i baggys.