Tuesday, January 11, 2011

Englands finest





Igår såg jag och M de två första avsnitten av This Is England 86 och blev båda lite förälskade i Vicky McClure som spelar karaktären Lol. Hennes stil och agerande utstrålar liksom coolhet på ett förtrollande vis, att hon är en vacker och begåvad skådespelargös som kommer bli stor känns inte som en så vild gissning direkt.

Jag gillade verkligen långfilmen, svårt att inte falla platt för en snygg film om skinheads med samma namn som en gammal clashdänga. Fast just den låten har varken använts i filmen eller serien vad jag hört. Annars håller tv-seriens soundtrack minst lika hög standard som filmen. En grej som ofta irriterar mig med brittiska tv-produktioner är att de nästan alltid vill kasta in lite pajaskomik någonstans. Liksom för att lätta upp stämningen om det blir för mycket realistiska dramaskildringar. Tredje säsongen av Skins förstördes nästan helt av den här typen av buskisliknande företeelser. Shane Meadows har tyvärr inte lyckats hålla fingrarna ifrån den här brittiska traditionen när han nu fått chansen att utveckla sina skinheadkaraktärer i en fyra avsnitt lång miniserie. Jag har som sagt bara sett halva serien och buskishumorn kanske inte är ett stående inslag. I det första avsnittet manifesterades iaf den här störiga företeelsen genom ett efterblivet moppegäng som skulle kunnat figurera i en Bertfilm. Tråkigt att Joe Dempsie som spelade Chris i första generation av Skins används till att spela en så platt karaktär som moppegängledarens sidekick.

Nu menar jag inte att det är fel per se att blanda in lite komik i en dramaserie det handlar väl snarare om vilken form av komik det gäller. Anyways, TIE86 är en uppfriskande fläkt i tv-utbudet och jag tog det som en glad nyhet att Meadows har planer på att göra en uppföljare som ska utspela sig 1990. Denna tänkta fortsättning ska fokusera på Manchesterscenen med allt festande och knarkande det nu innebar. Låter som att det skulle kunna bli en värdig fortsättning.

1 comment:

Pat said...

Okej, har sett de två avslutande avsnitten nu. Det var bland det tyngsta jag sett i dramasammanhang satt liksom och hoppades på mer buskis för att komma undan de mest obehagliga scenerna.

Men bra var det, förbannat bra.