Tuesday, January 25, 2011

Svinsnart

Nedräkningen fortsätter, exakt en vecka kvar till avfärd nu. Känns därför extra skönt att en viktig pusselbit föll på plats idag. Jag fick nämligen äntligen tag på den projektansvarige personen på MSB (ni vet gamla Räddningsverket) som har hand om myndighetens verksamhet i Moçambique. Förutom gedigen bakgrundsinfo om översvämningarna år 2000 och en bra beskrivning av hur läget ser ut idag så lovade han att kunna förmedla kontakt med relevanta myndigheter och organisationer på plats i Maputo. Framförallt samarbetar MSB med deras motsvarighet i Moçambique: Instituto Nacional de Gestão de Calamidades (INGC). Även om MSB inte direkt arbetar med Early Warning Systems (EWS) så har de bra kontakt med INGC som har huvudansvaret för EWS i landet. En potentiellt mycket givande kontakt med andra ord.

Har även bokat svindyrt, med vår budget räknat iaf, hotell för de första nätterna i Maputo. Hoppas verkligen att det går att fixa en smidigare lösning på plats annars blir det mycket bo och lite äta om jag säger så.

Såg Svinalängorna igår förresten, lätt den bästa svenska film jag sett sen De ofrivilliga. Lipade lipen med kulturtanterna i salongen och imponerades av bra skådespeleri, snyggt foto och fantastisk rekvisita inramat av stämningsfull musik. Svinbra skulle man kunna säga. Gud alltså det är kanske tur att jag ska flytta från GBG snart…
/Pat

4 comments:

martin said...

Tyckte också om filmen! Förutom simscenerna, de kändes lite väl klyschiga. Och i en socialrealistisk film är det lite märkligt att simhallen är stilla och vacker. Släng in några tonårskillar som springer omkring i kallingar under badbyxorna och några tjocka tanter som simmar i bredd så skulle det i alla fall kännas äkta.

Angående din logistik så får man gratulera, även om jag tappade bort mig vid den första myndigheten.

Pat said...

Ha ha, nä det är inte lätt att hålla koll på myndigheterna ens för en inbiten statsvetarnörd.

Kan hålla med om simscenerna, men det var väl bara en då hon i vuxenålder, ganska orealistiskt, simmade helt ensam i hallen? Har du läst boken? jag blev peppad på något konstigt vis då filmen var så djävulska jobbig. Brukar ha lite svårt för det där ångestvältrandet men inte i det här fallet av någon anledning.

Anonymous said...

Nu har ni ju kommit iväg och jag är spänd på att få höra hur resan gått.
Kram på er.

//elin

Hanna said...

Blogga! Blogga! Väntar med spänning på att höra hur resan gått och era första intryck i ert nya hemland!
Kram från Åsen!