Monday, December 17, 2007

Lets play hockey och glömma allt jobbigt


Ganska ofta den här hösten har jag fått frågan om det inte är deppigt att läsa till miljövetare, uppfattningen hos de som frågat verkar ha varit att jag går på föreläsningar om jordens kommande undergång fem gånger i veckan. Självklart är det inte så och jag har förnumstigt svarat att det är inspirerande att lära sig om miljöproblematikens orsaker och försöka klura på vilka åtgärder som kan bromsa utvecklingen. Idag var jag på en väldigt bra föreläsning som behandlade "ansvar". Orkar inte gå in på det mer för det borde jag göra i min hemtenta istället för att skriva här. Hur som helst fick vi se en film om sko- och klädtillverkning i Indien. Ni inser deppen själva med underbetalda och utnyttjade människor, mestadels unga kvinnor, som slavar under vidriga förhållanden i fabriker för att vi ska kunna handla billigt skit på H&M. I kombination med en försenad kemisk bakfylla brast det nästan där i föreläsningssalen. Antar att det är maktlöshetskänslan som spelar störst roll.

Som tur var kunde jag komma hem till en härlig bordshockeymatch med Augusto, det gjorde den här måndagen lite mer meningsfull. Bordshockey äger verkligen, så otroligt mycket roligare än fifa och allt sånt därnt modernt. Fick för mig att sammanfatta hösten nu, men det orkar jag fan inte heller. Nöjer mig med att konstatera att det gått hiskeligt snabbt. På onsdag blir det Svanö och sen väntar Rivieran på att erövras. Ja jisses.

3 comments:

anna said...

min fem första veckor på chalmers var total miljöångest. nu lever jag i förnekelse igen. jätteskönt!

martin said...

Fan vad mkt du inte orkar, din latoxe.

Pat said...

Orkar inte gå in på varför jag orkar så lite. Jag har dock orkat ta tag i min hemtenta och innan jag sättter mig på Norrlandståget ska jag orka med juleklappsinhandling också. Det gäller att prioritera sin ork.

Miljöångesten tror jag också bäst behandlas med att välja sina fighter/ork, men ibland orkar man inte det heller...