Thursday, December 06, 2007

Tro rätt tro fel

Att jag vid 27 års ålder skulle se Dia Psalma live för första gången på en jazzklubb i Göteborg är inte direkt något jag förväntat mig. Hela gårdagskvällen var iofs lite lätt surrealistisk. För att fira Borders 25-års jubileum radades den mest osannolika lineuppen upp. Idol-Cornelia, Almedal, Diamond Dogs + Louise Hoffsten, Dia Psalma, Governor Andy, den där Elias och Adam Tensta trängdes på scen. Höjdpunkten för mig var lätt Dia Psalma. De körde sin nya firmalåt plus ovanstående rubrik och en Strebersdänga. Adam Tensta var bra också. Blir alltid glatt överraskad numera när hiphopers levererar live. Det pinsammaste jag sett på en scen var nog Governören som kvällen till ära hade min fiende Pothead-Gillis som dj. Det har tagits upp förut men hur fan kan den karln komma undan med sina genomusla och sexistiska texter? Varför ställer sig inte Sveriges gemensamma kritikerkår och pissar på honom? Nu menar jag alltså governören men de kan få pissa på Gillis också när de ändå håller på. Träffade en punkare på toaletten som var polare med Moderat Likvidation också, det var oväntat och kul. Sångaren lever tydligen lika mycket pinkliv nu som på gamla fornstora dar.

Dagens roligaste händelse var nog när jag, Mörn och Jonny kliver in hos skomakaren på andra lång för att hämta mina nytvättade mockadojor och karln i butiken glatt hälsar på "Selman" och undrar varför han inte sett till honom på sistone. En del behöver tydligen inte axe för att att få första intrycket att bestå.

1 comment:

David said...

vilken blandning, tror aldrig att jag sett dia psalma/strebers. Jag tror johny har nämnt den där skomakaren för mig de verkade ha fått fin kontakt.