Wednesday, February 13, 2008

Mysterium


Var med om något ganska märkligt för någon vecka sen. Efter att jag jordfäst min farmor i Lindesberg var det häng med kusinerna i hennes lägenhet på kvällen. Samtalen kretsade naturligt kring minnen av henne och om hur vacker cermonin varit. Att farfar dök upp i bilden var också ganska naturligt. Pappa berättade att farfars dröm som yngling var att bli tulltjänsteman. Märkligt val. Hursomhelst blev han aldrig tulltjänsteman utan fick ägna sitt liv åt att sälja damunderkläder istället. Det märkliga som inträffade var att jag berättade om ett glasklart barndomsminne för mina släktingar och möttes av total skepticism. Det var som att vara ett barn igen och inte bli trodd, visst det var ett barndomsminne men ändå.

Det jag mindes var att jag som liten knodd, 6-9 skulle jag tro svårt att hålla isär de där åren man är ju ingen Mats Jonsson direkt, får följa med farfar in på kontoret. Där finns ett kassaskåp som alltid var fascinerande, bland annat innehöll det två äkta guldmynt som han fått i deposition av en zigenarfamilj, jepp på den här tiden sa man negerbollar också, som aldrig kom tillbaks för att byta familjemynten mot kronor. Kassasåpet var lite av en skattkista alltså. Nu till det spektakulära, jag minns råklart att farfar tog fram en pistol ur skåpet och visade mig den. Det var en hemlighet som jag inte fick berätta för farmor och jag minns också att han var noga med att poängtera att pistolen inte var hans. Ingen i min släkt hade hört talas om det inträffade. Till saken hör att farfar var lite av stadens starka man och var med i Odd Fellow, Rotary, hemvärnet och alla sådana där nätverk. Nu undrar varför han visade sitt barnbarn en olagligt innehaft vapen? Kan ju som sagt ha varit 1986 det hände och han var inte direkt någon socialdemokrat min farfar...

3 comments:

Anonymous said...

Sjukt. Sånt gillar jag. Mystiiiiik!

Hände allt detta på svanö?

Då kanske min farfar som växte upp på din ö har nåt att göra med det hela..

Pat said...

Tyvärr är nog sannolikheten att din farfar hade ett finger med i det hela ganska låg. Han var väl working class hero på Svanöfabriken? Farfar spenderade hela sitt liv i Lindesberg. Mina päron är inflyttade utbölingar.

Vi måste styra upp en dejt snart! Dels behöver jag boka tid för dina ypperliga arbetsskills och sen måste det ventileras silly season. CL häng i veckan kanske?

Anonymous said...

Cl häng absolut. Sedan kommer allt per automatik efter ett par öl :)