Monday, February 18, 2008

Ofrivilligt ute ur garderoben

Har fortfarande inte riktigt kommit över den ytterst otippade och dråpliga frågan som jag fick i julas hemma hos mamma på Svanö. För att inse det underhållande i historien bör det tilläggas att min kära mor tydligen hittat min blogg och läser den regelbundet, något som jag i julas inte kände till. På julaftonskvällen när julemiddagen ätits upp, snapsen snapsats och det finns lite tid för kontemplation över denna besynnerliga högtid lutar sig plötsligt morsan sig fram och undrar hur det är med "den där killen?". Pat: fattar ingenting. Den där killen som du skriver om i din blogg förtydligar mamma och efter ett tag faller plötsligt polleten ner. Hon hade alltså läst om min kärleksrelation till GIF Sundsvall men inte riktigt tolkat in mitt konstnärliga metaforgrepp där jag beskriver norrlandslaget som en bad guy som alltid svinar, behandlar en illa och sviker när det är som viktigast. Efter att jag skrattat ett tag får jag förklara för mamma att jag inte är homosexuell och så vitt jag vet inte bisexuell heller. Däremot är jag en ytterst hängiven giffare, ja jösses. Såg inte den frågan komma direkt. Ganska roligt att hon gick runt i flera månader och trodde att jag spelade, i alla fall gästaspelade, för det andra laget så att säga.

3 comments:

anna said...

men det här är det raraste jag läst på länge!

tur förresten att att ens egna päron är internetdyslektiker.

Pat said...

Jo det ska du kanske vara glad för. Inbillar mig ändå att jag inte blivit alltför restriktiv i mitt skrivande trots att mamsen läser.

Vid snart 28 års ålder borde man kunna stå för det mesta av sina handlingar.

Anton från Lugnvik said...

Det är en balansgång att kunna skriva roligt, men ändå rumsrent. Sen ajg börjat söka jobb har det blivit än värre. Nu försöker jag hålla borta de flesta politiska teman, så att en arbetsgivare inte ska stämpla mig som rödstrumpa. Vilket ju vore helt korrekt.
Vad gälelr fredagsbandy så börjar det bli dags, nästa fredag förmodligen...