Sunday, March 15, 2009

Vem vaktar väktarna?



Okay nu har jag äntligen sett den. Watchmen. Av de filmatiseringar som gjorts av Alan Moores serier så är det den överlägset bästa, inget snack om saken. Det säger desto värre inte så mycket då de tidigare filmerna pendlat mellan att vara dåliga ,”From Hell” , helt missat poängen, ”V för Vendetta” , eller helt djävla värdelösa ”The League of Extraordinary Gentlemen”. I jämförelse med dom filmerna är Watchmen en fröjd att ta del av. Filmen följer i princip seriens manus rakt av, lite extra actionscener är väl helt ok, och castingen är beundransvärd. Nite Owl tolkas strålande precis som The Comedian, Nihilisten Rorschach speglas helt ok också. Malin Åkerman som Silk Spectre och valet av Ozymandias är väl inte klockrena men det funkar ändå, inte så att jag stör mig på det. Dr. Manhattan är mer svårbedömd tycker jag, ibland skitbra andra gånger inte så vidare lyckat, den klart svåraste karaktären att gestalta. Men, det här är ett plus, han är naken i ganska många scener och hans mandom syns tydligt det trodde jag inte att de moraliserande Hollywoodjättarna skulle tillåta.

Hela piratprylen och den ”hemliga ön” har skippats vilket är förståeligt men såklart lite tråkigt. Den fina relationen mellan tidningsförsäljaren och grabben som läser piratserier försvinner ju då vilket jag kunde sakna då det är en av detaljerna i serien som jag älskar. Men som helhet måste jag ge Zach Snyder cred för hans förmåga att omvandla serien på ett skarpt sätt till filmduken. En del scener var asgrymma, precis som jag önskat mig. Snyggt att använda seriens tillbakablickar för att fånga Minutmeneran och Keeneakten. Kul att Dan och Lauries relation ges så stort utrymme också och att både impotensbiten och en ganska, för att vara en superhjältefilm, vågad sexscen klämdes in. Rorschach har alltid varit min favorit och skulle gärna kunnat få mer utrymme. Men alltså jag vill ha mer av allt.

Det är klart att det fanns massa nörderiprylar man kan gnälla om. Musikvalet exempelvis varför Elvis Costellos ”The Comedians” inte var med i filmen fattar jag inte. ”All Along The Watchtower” lyckades de få in iaf men med Hendrix då så klart och ”Desolation Row” med, håll i hatten nu, My Chemical Romance. Att Nite Owl och Rorschach inte åker på sina hooverskotrar när de är på Antarktis störde jag mig på också.

Slutbetyg? 4 svanar av 5 blir det ändå men betydligt närmare en trea än en femma.

10 comments:

ellen said...

min nördlillebror tyckte att slutet var en bättre lösning än jättebläckfisken men var jätteupprörd över my chemical romance-låten under eftertexterna. sexscenen var ju så cheezy! sen fattade jag inte varför det var så mycket fokus på dr manhattans mandom i vissa scener medan han i andra hade väldigt högt skurna speedos. why?

hursomhelst tyckte jag att filmen var helt ok, gillade det långa tillbakablickssekvensen i början. björn tyckte att den var så dålig att han kokade av ilska.

Pat said...

Jo visst var sexscenen cheezy, men alltså det är den i serien också. Vi snackar ju faktiskt om en tecknad serie här. Hade ändå en speciell relation till den som öh 12-åring så jag tycker det var kul att den var med.

Det där med Dr Manhattans kuk är precis som i serien först har någon slags dräkt sen speedos och till slut inte en tråd på kroppen. Har till och med för mig att det finns en tillbakablick där han meddelar myndigheterna att han inte längre tänker bära sin dräkt.

Finns fler små saker som jag kommer på nu som känns onödigt att de skippade i filmen. I serien röker Laurie och det är därför hon av misstag sätter på Archies eldkastare. Wally Weaver är inte Manhattans kompis från college de träffas när de forskar ihop. Och den där dvärgen har suttit i fängelse 20 år inte 15 som de säger i filmen, onödigt att reta upp alla Watchmen-nördar med såna små detaljfel.

Känns som att jag kommer se den en gång till på bio, eller kanske vänta på den förlängda dvd-versionen, har läst att den ska vara en timme! längre.

ellen said...

tack för att du reder ut begreppen. men varför väljer han att inte ha kläder längre?

den ultimata nördkommentaren från min lillebror: "i serien är dr manhattan omskuren det var han inte i filmen"

(eller om det var tvärtom)

Unknown said...

Jag tror hans tilltagande nakenhet har att göra med att han mer och mer glider bort från mänskliga sociala konventioner. Och mänsklighet = kläder.
Eller så kände de att de var tvungna att sätta på honom speedos i vietnam-scenen där han är en jätte - de hade fått visa VÄLDIGT mycket mandom annars. Kanske svårt att dataanimera tre ton kuk på ett realistiskt sätt?
Sen kan jag glädja Patrik med att Tales of the black freighter släpps separat som tecknad film (såklart). Även "under the hood" av Hollis Mason kommer att gå att köpa - eller om den följer med dvd-utgåvan av black freighter, vet inte.

chops said...

Inte sett ännu, men ingen nämner det här: Spelas Neighborhood Threath med Iggy Pop? Om inte skiter jag nog i filmen överhuvudtaget.

Pat said...

Sorry Chops, inga cyber-mohikanpunkare som lyssnar på Iggy finns med i bioversionen. Känns ju som en detalj de skulle kunna slänga med i dvd-upplagan, men med tanke på hur musikvalet missköts är det väl väldigt tveksamt. Tycker inte det är anledningen nog för du ska ska whimpa ut och inte se den dock.

Håller med Gustav om att Manhattans klädval nog ska symbolisera hans eskalerande alienation gentemot mänskligheten i boken såväl som i filmen.

Men alltså det finns redan en animerad version som Dave Gibbons ritat. Det är alla bokens 12 avsnitt och heela dialogen med. Riktigt bra tycker jag förutom att det är en berättarröst som gör alla karaktärer, en man, och de kvinnliga karaktärerna ges inte riktigt rättvisa. Där finns Black freighter med. Inget från "Under the Hood" dock.

PS said...

Mer om Ellens nördlillebrors syn på filmatiseringar av serier:

http://kamratskaprock.blogspot.com/2007/11/frn-rutan-till-vita-duken.html

Han kan han, Gustav.

ellen said...

haha vad roligt! lillnörden.

är det din egna blogg pontus?

PS said...
This comment has been removed by the author.
PS said...

Jepp, det är den.
/p