Monday, April 20, 2009

Le printemps

Så blev det vår helt plötsligt och om jag var lagd åt det hållet så skulle jag kunna ägna dagarna åt att vara tacksam för att jag inte är pollenallergiker. Men det finns ju annat att sysselsätta sig med, som att värka fram en uppsats i statsvetenskap exempelvis. Jag blir helt störd av att skriva uppsats, det manifesterar sig främst i ett onormalt manodepressivt beteende. Ena dagen flyter allt på och entusiasmen flödar bara för att nästa dag brytas ner helt av tvivel och icke-aktivitet.

Märkliga tider vi lever i förresten, giffarna är favorittippade och i helgen blev jag informerad om att det finns en hel ungdomsstil som heter Partille-Johnny. När jag undrat varför kidsen har hårband på jeansen har jag inte fattat att det är en hel ungdomsrörelse det handlat om.

Annars är jag mest glad sådär. Helgen var härlig och innehöll bland annat ett biobesök där valet till slut föll på filmatiseringen av Stieg Larssons kioskvältare ”Män som hatar kvinnor”. Den var mot alla odds, Michael Nyqvist, en ganska bra film. Framför allt Noomi Rapace var bra. Sen är man såklart less på att det alltid är samma skådisar med i alla filmer i Sverige men det gäller ju all svensk film generellt.

8 comments:

Karin said...

åh jag är så nyfiken på det här med partille-johnnys! Finns de bara i Göteborg? Är de några slags brats? Hur ser de ut? Är de vanliga?

martin said...

http://www.facebook.com/group.php?gid=9823943937

Verkar ju helt fantastiskt! Man blir så nyfiken, semibrats som har fått för sig att jobba med gummisnoddar på ett märkligt men ändå kreativt sätt.

Pat said...

Härlig länk Mörn!

Jag har fattat det som att Partille-Johnny är någon slags kombination av emo-kids och brats. Stilen ska ha uppkommit av en snubbe i Partille som föga förvånande heter Johnny. Men nu tror jag de finns lite överallt. De ända tvättäkta jonnysarna jag sett var kanske 12 år. De hade såna där jeans med vitt på rumpan som var instoppade i intersportstrumpor, spretigt hår och hårband på benen. Ingen brun utan sol kräm i fejan dock, det ska tydligen vara hett också.

Ungdomar nuförtiden hå hå ja ja.

Jonathan said...

Fantastiskt spännande. Tänka att starta en subkultur! Jobbigt att läsa bildkommentarerna på Fejjangruppen där folk skriver om fashioncore och man ba men hur många subkultursord finns det som man inte förstår egentligen?

martin said...

Hmm intesportstrumpor och uppkallad efter någon som heter Jonny... Kan det var du Jonathan?

Seriöst så tror jag att Jonny är ett nedsättande smeknamn för någon med arbetarklassbakgrund. Jag tror att Partille-Jonny är lite mobbade av brats som är rika på riktigt.

Tyckte att det var väldigt roligt att de har skapat en egen subkultur utan att vara indie. Och att den inte verkar ha någon direkt förlaga i England eller Usa. Konstigt med intersportstrumpor dock. Är det för att visa att dom är nere med fysisk aktivitet?

Anonymous said...

Shit så det är sant alltså? Jag hörde kids prata om det där på bussen men tänkte att det kan ju inte vara sant att de noppar ögonbrynen, har brunkräm (väldigt viktigt) och snörar byxorna. Det verkar vara väldigt lokalt Partille. Någon forskare borde forska på det här. /ingrid

Pat said...

Det som gör att det verkligen är en subkultur är ju att deras belackare använder Partille-Johnny som ett skällsord. Rena rama "dom kallar oss mods" över det. Vet dock inte riktigt hur stolta dessa kids är över att kallas för Johnnysar egentligen. Augusto såg ett tv-inslag om kids som hänger i Nordstan och då vågade de flesta inte erkänna att de var Partille-Johnnys trots att de klädde sig så.

Karin said...

alltså detta är ju jättekul... det är en av fördelarna med att jobba med kidsen, att se vad de har för sig och hittar på, de är ju fantastiskt roliga ibland, när de inte är olidliga. men än har johnnysarna inte hittat till upplands väsby...