Monday, February 19, 2007

Stating the obvious

Det är mycket film och tv nu. Datorskärmen och jobb. Studierna har trängts undan i en perifer del av min vardag. Kanske framförallt för att jag börjat tvivla på psykologupplägget. Är inte så peppad längre. Pendlar mellan framtida livsöden som ofta känns rejält grådaskiga (gymnasielärare, socionom, arbetslös polmagare/journalist) funderade till och med på att bli miljölirare härom dan.

Att det är mycket tv är iof en sanning i modifikation. Tv á la torrentgenerationen, men det är kanske synonymt med att "titta på tv" nuförtin. Har avslutat de två säsongerna av Sports Night , och visst det var en bra serie men inte det mästerverk som Kjell Häglund fått den att framstå som. Children Of Men var en obehaglig historia. Som tonåring snöade jag in på dystopiska romaner med deppiga framtidsscenarion. Har sedan dess alltid hyst en fascination för den typen av filmer (fan jag gillar t.o.m Waterworld). Children Of Men var både läskig och deppig, en bra sevärd film men mörkare än vad jag förväntat mig. Det perfekta botemedlet blev Little Miss Sunshine, å vilken sucker man är för amerikanska "indie"-filmer, om de kör roadmovietemat är det bara ett plus. Att de åker runt i en folkabuss som råkar ut för typ exakt samma haverier som Svanös stolthet "Roadrunnern" drabbades av sommaren 2002, på väg till Roskilde, får ses som en högst personlig bonus.

De tre ägigaste serierna just nu är annars i rakt nedstigande numrerad ordning: Rome, andra säsongen är ju briljant so far. Studio 60 On The Sunset Strip, Aaron Sorkin vet hur en slipsten ska dras. Heroes, hur länge håller det? Faktum är att t.o.m Veronica Mars ser ut att få en värdig avslutning. Efter den totala djupdykningen för ett par veckor sedan har den repat sig, är det så enkelt att Logan måste vara heartbroken för att serien ska vara bra?

14 comments:

ellen said...

varför är du inte peppad på psykolog längre? jag tror du skulle vara en grym idrottspsykolog. iofs tänker jag mig att du skulle vara en grym gymnasielärare också. jag lägger nog min röst på nån av de två, inga fler artiklar om enbenta måsar...

Pat said...

Vafan! Artikeln om den enbenta måsen är min största journalistiska stolthet jö. Det finns många anledningar till att psykopeppen börjat dala. Dels kommer det ta så sjuukt lång tid. Men det är väl främst tanken att (om glamourdrömmen om idrottspsykolog skulle gå i stöpet)jobba med trasiga människor hela dagarna som jag tvekar på. Men det kanske vänder igen, vem vet

ellen said...

men å andra sidan är ju psykologi rätt brett. att det kommer ta sjukt lång tid låter gött tycker jag, de flesta som håller på att bli färdiga med sina utbildningar verkar ju bara tycka att det är skrämmande. nä, jag är verkligen fel person att lyssna på eftersom jag är helt lost själv i frågan - följ ditt hjärta!

JON said...

usch, jag tyckte little miss sunshine var cp.

är studio 60 nedlagt nu? isf slutade det lite dåligt. eller kanske bra, vet inte. jag tyckte avsnitten efter det råsentimentala och fina julavsnittet svackade rätt mkt.

säsong 2 av rome är dock toppen än så länge.

och grey's anatomy är fortfarande bäst på tv.

JON said...

alltså, inte för att du nämnde grey's. det var bara ett tillägg.

Pat said...

Jo det har varit svårt att missa din greys anatomy hype. Jag var på väg in i den serien när vår tv brann upp. Den går på femman va? Det brukar typ ta en säsong för mig innan jag verkligen kan fastna för en serie. Så det var först julavsnittet som fick mig att trilla dit för studio 60. Varför du dissar Little Miss Sunshine greppar jag inte riktigt.

JON said...

vet inte riktigt. tyckte bara den var överskattad och för HÄRLIG. eller så är jag bara sur.

Pat said...

Jag tror jag fattar vad du menar. Själv hade jag inga höga förväntningar på den. Men det är jobbigt när orimliga förhoppningar byggts upp pga vänner och media och en film bara är "bra". Flera av Wes Andersons filmer har förstörts på det sättet för mig.

JON said...

och det förstår jag VERKLIGEN.

martin said...

Pat jag tror att du skulle bli grym lärare! Fast det kanske inte är frågan om vad du tror dig klara utan vad du vill jobba med. Socionom också bra. Du ska i alla fall hålla på med människor tycker jag. Ska du inte hålla på med bråkiga jävlar? Det skulle du passa som tror jag, kids utan vett och etikett som får åka på Pat Boot Camp på Svanö.

Little Miss Sunshine var väl ganska kul, det var rolig att den var feelgood och sjuk samtidigt.

Håller med om säsong två av Rome. Anna vill bara kolla SUF i vårt vansinnesmaraton, men jag klämmer gärna in lite antika samlag och ond bråda dödar då och då, som omväxling mot de moderna i SUF. Väldigt mkt knark i den serien. Jag tycker att det är lite dåligt, man blir ju pepp på att bli knarkare! Det är ju väldigt okomplicerat för dem att röka crack och ta e lite då och då. Okej, cracket var under hot, men ändå.

Jag antar att jag är den enda som fortfarande ser lost? Det är ganska kul nu, handlingen är helt borta.

Pat said...

Nja, jag kollar också på Lost. Men de ganska verifierade ryktena om att seriens plot är utspridd på NIO!! säsonger gör ju att man känner att det kanske är dags att släppa skiten redan nu. Gillar när "the others" är med, tillbakablickarna spyr jag dock på.

David said...
This comment has been removed by the author.
David said...

hur långt har lost kommit nu? jag är på avsnitt 3.6 men jag har inte lyckats ladda ner ngt på länge. har avsnitten efter det visats i usa nu? Jag kommer att se alla säsonger av lost hur dåligt den än blir det lovar jag.

martin said...

Bra David, då kan vi prata. Håller med Pat, det är väldigt roligt med "the others". De känns väldigt Kafka säger jag utan läst karln. De har en agenda som ingen förstår, man vet inte om de är goda eller onda, man vet inte om de har en agenda.

Men tillbakablickarna, fy fan vad de är tråkiga! Det är som i början av varje SUF-avsnitt, att någon måste dö. Skit i det, säger jag. Jag tycker hela begravningsgrejen bara känns som en tråkig fond nu.