Sunday, May 18, 2008

Gammfarsan

Trött och sleten tog jag mig igår till pappas nya hus i Bergslagen. Farsgubben fyllde 60 och hade styrt upp partaj på sina nya ägor. En av de mer positiva aspekterna med att bli äldre är att det går att bounda med gammfolket på ett annat plan. Allsång till gamla FNL-dängor och soloframträdande av Kentalåten från en fanatisk bajensupporter, som jag hjärligt bråkade med hela kvällen sen, var väldigt underhållande. Oproduktiv som jag varit den här veckan hade jag såklart inte förberett något tal. Men i brist på retoriska grundstenar jobbade jag med känsla istället.

En av kvällens mest underhållande sekvenser var annars när Jan-E berättade om en en spektakulär roadtrip han och farsan gjort i ungdumen: tvivelaktiga substanser, Nordkap och Hansson & Karlsson som soundtrack säger väl det mesta.

Lämnade Bergslagen med en idé om exjobb i Tanzania, erbjudande om att vara husvakt i Härnta under juli och medveten om att man inte riktigt kan lita på maj som en sommarmånad. Tre grader varmt och snö kom som en total chock efter de senaste veckornas goväder på västkusten.

No comments: