Thursday, September 11, 2008

Oskuldsfull tolkning

De senaste veckorna har jag kommit på mig själv att småle varje gång jag passerat ett 7-Eleven. Anledning är en underbart oskuldsfull tolkning av en av 80-talets största svenska låtar. Jag har vid ett flertal tillfällen vid vuxen ålder fått en aha-upplevelse av att lyssna på låtar med engelsk text som man diggade som kid men inte fattade innebörden av då. Det känns ju ganska naturligt att en åtta eller tolvåring inte greppar betydelsen av en text skriven på ett främmande språk vid den åldern. Det finns dock ett otal exempel på när även texter skrivna på ens modersmål får en ny innebörd. Min amerikanske vän Moe berättade att han som barn trodde att Culture Clubs Do you really wanna hurt me handlade om fysisk misshandel. Att Boy George frågar sig om någon verkligen vill misshandla honom med ett baseballträ.

Det finns så klart gott om exempel där det svenska språket spelat ett spratt med det outvecklade barnets ordbank. Att Lena Philipssons ”dansa i neon” i ett barns hjärna blir (det mer begripliga?) ”dansa in i ån” osv. Den tolkning som fått mig att smila de senaste veckorna är helt priceless på den fronten. Tror att det var Hanna som berättade att en kompis till henne i sin barndom tolkade Mauro Scoccos klassiska textrad från ”Sarah” så hysteriskt roligt. Istället för ”jag väntar runt hörnet vid 7-Eleven” hörde hon ”jag väntar runt hörnet med säden i näven”. Observera att i det renhjärtade barnets hjärna handlade om säd som sädesslag á la föreningsbankens logga på åttiotalet. Inte fan visste många Kramforskids vad 7-Eleven var på åttiotalet inte, säd däremot. Den mer explicita varianten blir ju för den vuxne betraktaren kanske det första som dyker upp i hjärnan. Jag kan inte bestämma mig vilken bild i mitt huvud som är roligast, en nyejakulerad Mauro som väntar med kletig näve runt hörnet eller en Scocco med korn i näven.

Videon är ju förövrigt också helt underbar. Orup är riktigt het i sin cameo och alla fina bilder från Stockholmska tak får en att allvarligt fundera på att flytta till huvudstaden.

5 comments:

Anonymous said...

Ja jävlar vilken felsägning! Hi hi. Förstår hur du kväver ett skratt när du passerar säävenn eelääävenn.

Säden i näven. Ja jisses.

Syns på lördag!

Pat said...

Jepp, det gör vi! Jag får med mig Björn också verkar det som.

ellen said...

jag dog när jag såg videon för första gången under ett singstar-battle. så sjukt snygg och pastellig! man får verkligen stockholmslängtan...

Elin said...

Jag skrek rakt ut av oförfalskad glädje under ett sånt där youtube-race på en fest i lördags när jag upptäckte att orup med den undersköna, klassiska orupblicken är med i videon.
Vi pratade också om det där med sävenäläven och kom fram till att det är en sån där sak som gör det uppenbart vilka som var lantisungar som kids och vilka som kommer från stan.
Jag trodde att han sjöng "säven i älven". Vilket alltså gör det oerhört uppenbart att jag är uppvuxen i en liten by i de jämtländska skogarna när jag visste vad säv var för någonting, men inte 7-eleven.

martin said...

Jag trodde att det var en butik som hette Säder och Läder. Visste inte vad Säder var, men tyckte inte det var så konstigt heller. Det var ju mycket man inte visste vad det var.