Saturday, December 20, 2008

What turns you on turns you into swine

Kan inte alls fatta att det är den 20 december idag. Noll julestämning i ungkarlslägenheten på Seminariegatan. Har ägnat hela dagen åt att komma på olika anledningar att inte skriva klart mitt sista pm innan jul som ska presenteras på måndag. Vet inte vad som hände den här veckan riktigt men den gick fortare än vanligt. Alla fattade att det var var jul snart och ville hänga, därav den saknade studiedisciplinen antar jag. Öl och häng istället.

Kultur har jag tagit del av också, såg David Sandström Overdrive på Pustervik och det var över förväntan bra. Mycket folk och det mest förvånande, förutom att han körde Someone's Gonna Die, som extranummer var att de låtar jag dissat på nya plattan var bäst live. Not a good boy t ex en riktig formulär 1A rocklåt på platta men en riktig stänkare live.

Gick till slut och såg De ofrivilliga igår. Fy fan vilken jobbig film alltså, jag hade en obehagskänsla i kroppen från början till slut. Inte för att på något sätt antyda att den var dålig, snarare tvärt om antagligen den bästa film jag sett i år. Men den klockrena dialogen kunde stundtals smärtsamt påminna om hur mycket kallt småsnack man ägnat tid åt i sitt liv. En sak störde mig dock något enormt, under en scen i filmen där en kille, förövrigt min fotbollskollega Olle, blir utsatt för ett övergrepp så började ett stort antal killar i publiken att skratta. Så patetiskt, kändes så tydligt att det var deras sätt att hantera att det var en KILLE som utsattes för ett sexövgrepp. Sånt där hatar man ju med bio, när man påminns om hur många idioter det finns.

5 comments:

Anonymous said...

Den filmen ska jag se.

Skit att jag inte följde med och såg Mr Sandström. Nu undrar jag varför, men då var det självklart. Skönt att den arbetsveckan är över.

God Jul!

Pat said...

Ja det var trist att du bangade, Danne P var där också. Men riktigt såå fantastiskt att du behöver gräma i all framtid var det ju inte.

Passa på att se de ofrivilliga innan du drar till värmen om du hinner, går inte på bio så länge till.

Å god jul på dig med!

Anonymous said...

Filmen är fantastisk och Olle är lika bra han. En av årets 5 bästa filmer. God jul!

martin said...

Ja den var grym den filmen. Jag tyckte att grabbgängsgrejen var bäst. Jag kände igen mig/oss i det lite. Anna tolkade den annorlunda än jag vilket ändå gör den ännu mer trovärdigt. Vissa delar av manlig kultur är så svåra att förklara men ändå så självklara.

Pat said...

Fast alltså den sista scenen när han strippar med flaggan i röven. Den kändes inte såå realistisk. Eller jag menar klart en sån grej kan hända, tänker på gymnasieföreningarna och all skit de höll på med. Men jag kunde inte känna att jag själv skulle uppleva det liksom, vilket ju hemskt nog gick att göra i många scener.