Wednesday, September 09, 2009

"Moulty"

När jag bilpendlade till jobbet i somras återupptäckte jag en gammal godbit: Nuggetsboxen. Runt 1999 någon gång var den en åtråvärd dyrgrip som passade in bredvid den obligatoriska VU-bananboxen i mången popnördars hem. Att jag ”återupptäckte” boxen är i sanningens namn något av en lögn det vore mer korrekt att säga att jag upptäckte den. Har för mig att jag köpte Nuggetsboxen då jag jobbade på cd-lagret Kjell Bjørge i Oslo som tjuoårig yngling. På den tiden köpte jag skivor i samma takt som jag nu laddar hem HBO-serier. Att hinna lyssna på allt var en annan femma.

I somras hann jag i alla fall lyssna både noga och väl då jag färdades mellan Svanö och Sollefteå i sju veckor. Mycket av innehållet är habil garagerock/pop/tidig punk men såklart finns det några favoriter som urskiljer sig mer än andra.

The Barbarians låt ”Moulty” är en riktigt hjärtskärande liten historia ”based on a true story” som de säker i Amerikat. Bandets trummis Victor ”Moulty” Moulton förlorade sin vänstra hand i en explosion då han var 14 år. Men med hjälp av en protes lärde han sig ändå att lira trummor. I den självbiografiska låten beskriver han över ett lägerledskomp ganska melodramatiskt hur han gått vidare med livet med bara en hand. Efter att ha Wikipediat lite pompekunskap i ämnet så framgår det att det tydligen är ”The Band” som kompar på låten och inte de vanliga medlemmarna i The Barbarians. Det blir nästan ännu bättre då om man tänker att det är de skäggiga gubbarna i The Band som peppar Moulty i refrängen. Tyvärr hittade jag ingen riktig video av den här härliga popdängan men håll till godo med den här. Och alltså om ni inte berörs av texten så har ni inget hjärta i kroppen.

3 comments:

martin said...

Vad fint att det är sant. "If you can make it att something you love, wow, you´ve got it all"

Pat said...

Jorå, sometimes truth is better than fiction. Men jag tappade lite sympati för han då jag läste att explosionen uppstod då han gjort en hemmagjord bomb.

ellen said...

åh jag hade också nuggets-boxen! men har ingen aning om var den är nu, den har väl försvunnit i nån flytt. fan...