Tuesday, September 01, 2009

Multikulti

Jonathan skriver väldigt bra om omställningen från småstadslivet till en större verklighet och jag kan instämma på flera punkter. Det går iofs ofta skrämmande snabbt att ställa om känner jag efter att ha spenderat en dryg vecka i Göteborg.

Började på min masterutbildning igår och det var en oväntad upplevelse. Jag hade gått runt och tänkt att det skulle kännas löjligt att all undervisning är på engelska då klassen antagligen bara skulle bestå av svenska studenter och kanske någon stackars afrikansk utbytesstudent. Ack så jag bedrog mig, inte mindre än tretton olika nationaliteter återfinns i min klass. Helt sinnes! De flesta verkar också väldigt meriterade vad gäller arbete inom internationella organisationer som typ FN. Det känns riktigt skoj och nivån på utbildningen verkar hålla en hög nivå.

Annars har man ju hunnit med en angenäm weekend på Råssö i gott sällskap sen murvelkneget avslutades. Sommarens dåliga samvete, rutan jag i vredesmod klirade i juni, lagades också i goda vänners lag. Den lilla ”tvåan” i Majorna känns om möjligt ännu mindre efter att ha fått disponera hela den Klingberska gården och sedan Råssö under så stor del av sommaren.Det må vara trångt men samtidigt är det ju väldigt härligt att få bo med Marita.

I söndags hann jag dessutom kolla in Giffers när de spelade mot Qviding, det var väl så där lagom kul.

No comments: