Monday, April 30, 2007

Polishögskolekonspirationen

Det här med långhelg håller på att ta kål på mig. Istället för att få lite extra vila har det enbart inneburit alkoholkonsumtion i dagarna fyra. Igår intogs alkoholen i sällskap med de förtjusande systrarna Breitholtz och deras barndomskamrater + flickvänner. På festen surrade jag en hel del med en trevlig skådespelare. I ett sådant sällskap var det omöjligt att inte glida in på den urbota uselheten i min favorithatfilm Se upp för dårarna. Skådespelaren informerade mig då om något som i min hjärna direkt omkopplades till en konspirationshistoria. Utan att veta särskilt mycket om hur statens beslut om bidraggsgivande till kultursfärens film och teaterliv går tillväga kan jag iaf finna det troligt att de väljer att finansiera projekt som står i linje med deras övriga politik.

De senaste årens tydligaste tendens inom ungdomsteater har varit pjäser som i någon form behandlar integration och genusfrågor. Kidsen får se en teaterföreställning per år där man får lära sig vad som är rätt och fel i dessa frågor. Politikerna lämpar över genus och integrationsfrågorna till skolan. Rektorn kräver att lärarna jobbar på dom frågorna. Lärarna tar kidsen på en teaterföreställning och alla är nöjda. Även om det är ytterst tveksamt om det här tillvägagångssättet gör någon som helst nytta kan jag ändå ha någon förståelse för processen, den är logisk och ger hyfsat fria tyglar för teaterföreställningens innehåll.

Nu till det sensationella. Kommer ni ihåg att det för ett par år sedan var reklamaffischer på tricken om att Polishögskolan sökte invandrartjejer till sin utbildning? Det var iaf en ganska omfattande kampanj. Skådespelaren berättade för mig att han själv sedan dess deltagit i 2 pjäser där en ung invandrartjej vars högsta dröm är att bli snut varit en del av handlingen. Han kände även till fler företällningar med det innehållet. Som grädde på polisetnomoset kretsar handlingen i Helena Bergströms regidebut just om en tjej med turkisk härkomst som bara brinner för att att komma in på Polishögskolan. Håll med om att det är lite creepy alltså. Om kulturarbetare måste skräddarsy sitt arbete på ett så uppenbart sätt för att kunna finansiera sin verksamhet är det något som är riktigt skevt.

5 comments:

Anonymous said...

Fan, du får se upp med syftningarna keffo! För inte menar du väl att Helena Bergström är en kulturarbetare!? För övrigt 1, hur kommer det sig att stäppvargarna spelar i Klass 5 i år? För övrigt 2, kommer till stan runt den 12e. Hoppas få spela lite boll på hemmaplan nu när formkurvan håller på att toppas.

Pat said...

Det blev lite rörigt där på slutet. Så nej, det var inte Helena Bergström jag åsyftade, hon får väl all backup det går att få i det här landet oavsett, utan små teatersällskap som är helt beroende av staliga stöd. Återigen, jag ingen fucking aning om hur det funkar egentligen så jag borde kanske hålla käft.

Förövrigt 1: Olle fuckade upp vår anmälan så vi hamnade i enkelserien. Det enda alternativet om vi ville spela "riktig" korpfotboll var att börja härja i klass 5 igen.

Förövrigt 2: Jag har hört ryktas om din ankomst. Självklart ska vi styra upp lite bolltrillande när du är i stan.

Anonymous said...

Nej, vad fan. Det är bara att snicksnacka på. Det låter trovärdigt.

Surt med korpen. Men det borde bli en bra säsong i alla fall. Ni borde ju tvåla till de flesta lagen i femman. Såg att ni fått en bra start...

Pat said...
This comment has been removed by the author.
Pat said...

Det är lite dubbelt att vara korpens "Örebros SK" det är en go självförtroendeboost att ösa in mål, undertecknad stod för säsongens premiärmål, och vinna matcher. Samtidigt känns det lite bittert att vi egentligen skulle spela i klass 3.
Tufft motstånd på måndag dock, då är det upp till bevis om vi håller division tre klass eller ej.