Wednesday, December 01, 2010

Årsbäst del 2: Läst

Den här kategorin är lite klurigare än t. ex musik och film eftersom jag i princip aldrig konsumerar ny litteratur. Märker också att jag läst väldigt lite skönlitteratur i år. Tror att det har mycket att göra med att stora delar av min sommar ägnades åt en viss tidskrävande rysk författares magnum opus. Den enda bok jag läst som är från i år är nog Irene Sabatinis Zimbabweskildring ”The boy next door” jag läste den iofs på engelska och den utgåvan kom 2009 så det är inte heller riktigt sant. Men precis som med min årliga spotifyplaylist så håller jag mig istället till det bästa JAG läst i år (vilket i princip också är vad jag läst i överhuvudtaget).

När det kommer till serier har jag valt att bara lista fysiska album. Jag laddar ner ganska mycket serier som jag läser på min iPhone eller datorn vilket också är en anledning till att jag nog skulle utnyttja en iPad ganska väl ändå. Det blir en lite tråkigare lista därför då jag i princip läst alla nya amerikanska serier nedladdat. Det som jag gillat mest har nog varit X-Men: Second Coming som var sådär mörk och apokalyptisk á la Claremonts klassiska "Days of Future Past". Besök från framtiden, inre stridigheter, spänning och ond bråd död, whats not to like? Siege-crossovern var väl helt ok den också men inte lika episk som Civil War eller i samma klass som House of M som jag förövrigt la vantarna på tillsammans med den underbara Captain America Omnibusen innan Dolores stängde igen butiken.

Nuff said här är det: Pats bästa läsning 2010

Skönlitteratur:


1. Bröderna Karamazov – Fjodor Dostojevskij
2. I väntan på barbarerna – J.M. Coetzee
3. Efter floden – P.C. Jersild
4. The boy next door – Irene Sabatini
5. Vem var John Brown? – Ross Macdonald


Facklitteratur:


1. Chockdoktrinen – Naomi Klein
2. Blåsta – Gustav Fridolin
3. Climate Conflict – Jeff Mazo



Serier:




1. Captain America Omnibus Vol. 1 – Ed Brubaker
2. The Walking Dead Vol 13: Too Far Gone – Robert Kirkman
3. Kick-Ass – John Romita & Mark Millar
4. Captain America Omnibus Vol. 2 – Ed Brubaker
5. The Svamp Thing: Book Two – Alan Moore
6. From Hell – Alan Moore
7. Thor Vol 3 – J. Michael Straczynski & Marco Djurdjevic
8. Hetero i Hägersten – Sofia Olsson
9. House Of M – Brian Michael Bendis & Oliver Coipel
10. The Portent – Peter Bergting

2 comments:

Han1 said...

Fan vad snyggt du fick in bokbilderna!

Pat said...

En får tacka...