Friday, December 03, 2010

Årsbäst del 4: Film

Den här kategorin är lite mer hands-on än de tidigare har dessutom numer alla filmer jag sett under året listade på filmtipset.se vilket gör det ganska överskådligt. Den sidan kan jag förövrigt varmt rekommendera till alla er stackare som läser det här, vore kul om fler pålitliga filmvänner hade konton där.

Jag trodde att filmåret 2010 hade varit bra men när jag gått igenom vad jag sett som verkligen kom i år så är det nog lite av en besvikelse ändå. Inte en femma på hela året, å andra sidan så växer de filmer jag tycker är femmor inte på trän direkt när man är så snål med betygen som jag, iaf i jämförelse med brown nosers som Aftonladets Jens Peterson, undrar hur många femmor han delar ut per år? Beror nog på hur många filminspelningar och bjudningar med rysk kaviar filmindustrin bjussar på, ganska många är min gissning.

Å andra sidan finns det mycket som jag inte sett som ska vara där uppe och tävla om högsta betyg: Armadillo, Fish Tank, Hämnden, En profet och Precious är t. ex filmer jag inte sett men är peppad på och som jag tror är bra.

2010 års bästa filmer

4:or

1.Till vildingarnas land
2.Vägen
3.The Social Network
4.Den fantastiska räven
5.Avatar



3:or
1.Somewhere
2.Kick-Ass
3.(500) Days of Summer
4.Inception
5.Moon
6.Youth In Revolt
7.Oskuldens tid
8.I rymden finns inga känslor



Dokumentärer:


1.Man On Wire
2.Catfish
3.The Shock Doctrine
4.Amerikas farligaste man
5.Eleganten från vidderna, Filmen om Eddie Meduza
6.Broder Daniel Forever
7.Videocracy
8.Den nya tiden


Årets i särklass sämsta film:
Valentine's Day

2 comments:

martin said...

Man on wire var en besvikelse. De hintade om att han var helt dum i huvudet men höll ändå en respektfull distans till honom.

Annars håller jag nog med om allt, i den mån jag sett dem. En profet var en fyra. Svinalängorna var också en fyra, om du funderar på att se den.

Pat said...

Det där med besvikelse är ju så svårt med film tycker jag. Beror ju såklart på vad man har för förväntningar och själv hade jag inga på Man on wire därav mitt omdöme. Men ganska många gånger sänks ju en film av att bli för hajpad, sällan det levs upp till förväntningarna så att säga.

En profet och Svinalängorna ska jag absolut se vid tillfälle. (Hoppas jag inte byggt upp för höga förväntningar nu bara).