Tuesday, December 07, 2010

Årsbäst del 5: Musik

2010 har varit lite av ett renässansens år för musiken i mitt liv, i alla fall i sin fysiska form. I år har jag nämligen börjat köpa vinylplattor igen bland annat topp tre från min årslista. Totalt handlar det inte om några stora siffror fem, sex plattor kanske men det är ändå fler inköp än det totala inhandlat de senaste fem åren sammanlagt (beroende på hur man räknar ”kompis-köpen” av Vapenskivorna…).

Ifjol köpte jag t.ex. bara BQs platta och det var bara för att jag hade allt annat de släppt. Men vinyl är ju kul! Dessutom har jag saknat den där känslan av sensation man kan få av att läsa texterna samtidigt som man lyssnar på en skiva. Hade nästan glömt bort hur det kändes. Detta nya ägandeintresse till trots tycker jag att det är svårt att lista skivor. Vad ska man ta med i beräkningarna? Hur länge en skiva håller är på något vis det ultimata beviset på dess värde enligt mig. Kanye West-skivan som snurrat i mina hörlurar de senaste veckorna kanske jag är apless på om en månad och borde då följaktligen få en lägre placering. Sånt kan man inte riktigt gardera sig för dock. Topp tre är iaf oslagbara i den mån att jag lyssnat oerhört mycket på de skivorna och de håller än.


Årets skivor 2010


1. High Violet – The National
2. Facit – Säkert
3. 2 steg från paradise – Håkan Hellström
4. My Beautiful Twisted Fantasy – Kanye West
5. Monty Python – Bear Quartet
6. Maya – M.I.A.
7. Shadows – Teenage Fanclub
8. Kvelertak - Kvelertak
9. Le Noise – Neil Young
10.Vilja bli – Oskar Linnros

Annat jag lyssnat på från 2010: Scarface, Supersci, Local Natives, Jaheim, CEO, Vampire Weekend, Belle & Sebastian och Robyn.

3 comments:

martin said...

Robyn...

Men det är grymt att köpa skivor! Jag har ingen cd-brännare på min dator så jag kan inte lägga in något nytt på ifånen. Därför blir det lite julafton att vara hemma och lyssna på stereon! Kul att ha det så igen. Till och med investerat i en ny cd-spelare.

Pat said...

Ha ha, fast du har ju också lyssnat på Robyn liksom hela svenska befolkningen det går ju inte att komma undan.

Själv känner jag mig ganska neutral i det där. Jag är inte så våldsamt förtjust men å andra sidan är jag inte heller nån hater som stänger av då Marita poppar album efter album. Finns ju betydligt värre saker där ute om man säger så.

Anonymous said...

Vilken snygg bild!