Thursday, December 02, 2010

Årsbäst del 3: TV

Hm, jag har stagnerat lite i det här känner jag. Min peak vad gäller tv-konsumtion var nog för fyra år sen då det kändes helt revolutionerande att tanka hem nya tv-serier och TV helt plötsligt var det nya coola. Det fanns ju så många bra serier som gick samtidigt ett tag där de räckte i princip med HBO för att vara nöjd: Sopranos, The Wire, Rome och SFU är fortfarande bland det bästa jag sett. Dessutom skämdes man bort med guldkorn som de första säsongerna av Veronica Mars. Till och med Heroes och Prison Break var ju bra i början.

Av de serier som HBO rullar nu är det egentligen bara Big Love jag tycker är riktigt bra, visst True Blood är beroendeframkallande underhållning men jag kommer aldrig att se om den. Det är på något vis när man gör det som en series sanna kvalitet kommer fram. Förra hösten och i våras repriserades Sopranos med M som inte sett den tidigare och jag fick minst lika mycket ut av att se om den som när jag först följde serien. Det samma kan sägas om The Wire som vi plöjt nu under hösten. Har iofs inte sett femte säsongen än som var en rejäl dipp vill jag minnas. Oavsett: sjukt bra tv.

Är lite peppad på Boardwalk Empire så det kan mycket väl bli nästa projekt att bita i men annars har jag inte fastnat för någon av HBO:s nyare serier varken Hung eller Sons of Anarchy har fått mig på kroken.

Årets största TV-besvikelse är för mig utan tvekan The Walking Dead, piloten var bra men sen har den successivt blivit sämre och sämre. När den är som bäst ger den samma sorts spänning som Prison Break och Lost kunde leverera innan de serierna ballade ur. Men stämningen från serieversion har de missat heelt tycker jag och det är en enorm besvikelse då det är bland det bästa jag läst i serieväg på väldigt länge.


TV-serier:
1. Big Love
2. Friday Night Lights
3. 30 Rock
4. True Blood
5. The Big Bang Theory

5 comments:

martin said...

Skrev en lång kommentar som föll bort... Håller med typ. Fast Big Bang är ju bara Sheldon.

Pat said...

Tråkigt, att den långa kommentaren föll bort alltså. Har du sett Boardwalk? Angående BBT så har en förkärlek för Raj av någon anlednig men visst Sheldon är ju tveköst stjärnan där och man vill absolut inte sätta på sig genuslasögonen för en sekund...

martin said...

Nä, genusglasögonen får man låta hänga i senilsnörena. Har börjat kolla på How i met your mother, apropå sitcoms. Jag tycker den klarar genusglarrer rätt hyfsat. I alla fall för att vara i sin genre.

Sparar Boardwalk ett tag. Har inte sett Treme heller... Kanske något att hoppas på.

Pat said...

Ja kanske men jag har så svårt att se Bunk och Lester som några andra än just dom. Alla filmer som McNulty vart med i har jag t.ex inte kunnat ta hans roller på allvar. Det kan ju bero på att Dominic West är ganska begränsad som skådis iofs.

När det gäller sånt här är du kanske privilegierad med din ansiktsamnesi?

martin said...

Ja ansiktsamnesin är fan en gåva vad det gäller film! När jag ser en film är det väldigt sällan jag tänker på vem skådespelaren är på riktigt. När jag gör det är det skittråkigt, så jag fattar hur trist det måste vara för normala människor att kolla på tv.