Wednesday, December 15, 2010

American HC



Igår tog jag mig tid att kolla på en rockumentär som legat och samlat damm på (i?) min hårddisk alldeles för länge. Till min stora förtjusning var American Hardcore över förväntan bra. Det som talar emot dokumentären kan kanske vara ambitionen att täcka in allt som hände inom HC-scenen i Uvesa (och Kanada) mellan 80-86. Det ledde till en liten fragmentiserad bild av scenen och gjorde det lite svårt att hänga med ibland. Att Dead Kennedys och Misfits av rättighetsskäl inte behandlas är också ett stort avbräck såklart. Undrar om det är surgubbarna Danzig och Biafra som vägrat eller om det finns något ont skivbolag som är boven i dramat?

Som komplement till den utmärkta boken Our Band Could Be Your Life fungerar American hardcore emellertid utmärkt. Black Flag, SST och Minor Threat får ganska stort utrymme i filmen. Hüsker Dü nämns bara i förbifarten dock, vilket är lite synd men å andra sidan var de kanske mer intressanta som band när de började röra sig bort från den renodlade hardcorepunken. Circle Jerks men framförallt Bad Brains har framträdande roller vilket är kul såklart, BB var ju så sjukt tajta. Utöver de ”stora namnen” får man en liten inblick i ett gäng band som jag aldrig riktigt lyssnat så mycket på: D.O.A, Ssd, Gang Green, M.D.C, The Dicks och Zero Boys bara för att nämna några. Fattar inte att jag inte lyssnat på M.D.C. tidigare det är ett band helt i min smak ju.


Det är ingen nyhet direkt men shit vad våldsamt det var i den där rörelsen. Och vilka idioter det fanns. John Grisham i T.S.O.L. berättar t. ex om hur han pissade på en tjej som däckat och tyckte det var ett bra sätt att odla en cool image. Ian MacKay beskriver den där machomentaliteten ganska bra. En intressant grej kring MacKay som kommer fram är förövrigt hur Minor Threat låten Guilty of Being White anammats som en white power-anthem av polska skinskallar, inte riktigt vad han hade i tankarna då han skrev låten…
Blev inspirerade så till den milda grad att jag slängde ihop en spotifylista med amerikansk old-school HC. Enjoy!

Betyg: 4

8 comments:

Han1 said...

Inte helt oväntat kanske men det här var ett inlägg helt i min smak!

Pat said...

Kan tänka mig att det passar dig! Har du sett den? Tror du skulle gilla den.

Han1 said...

Har inte sett. Tror också jag skulle gillan

Ripparn said...

Boken med samma namn som kom innan denna film täcker ett lite större område av scenen.
Sen är som du sa Our Band Could Be Your Life ett utmärkt komplement.
Släng in filmen Decline Of Western Civilization också som efterrätt.

Pat said...

Tack för tips Rip, Decline Of Western Civilization verkar go. Det var lite det jag saknade i Am HC också, att få grotta ner sig mer i EN scen, why not L.A.

chops said...

MDC är verkligen bandet alla borde lyssna på. Jag har en tanke om att den tidiga HCn och den tidiga (framförallt den svenska) postpunken är väldigt närbesläktade. Sådär som att punken skedde samtidigt, på olika kontinenter utan vetskap om att andra höll på med samma sak. Dead Kennedys och Commando Musse Pigg, det är fan likt. Men jag bloggar ju inte längre så jag har ingenstans att skriva om det. Så jag trollar lite här.

Och klart jag har sett filmen. Och läst boken. Och den andra filmen och den andra boken och några till.

Pat said...

Låter ju rimligt det där om punken, att samma sak hände på flera håll samtidigt, tidsanda osv.

Du som är så bevandrad i punken har du något tips på en bra oi-doku? Läste Skinhead Nation och Skinhead Bible för en så där 10 år sen skulle ju var grymt om det fanns en liknande dokumentär?

chops said...

Oi! The video är lite rolig, även om den är lite B och för lång. Den kan vara svår som fan att hitta, jag höll på i flera år. Så dök den upp på tpb om jag minns rätt. Minnsinte om jag hade ettan eller tvåan finns tydligen två, men det var roliga intervjuer med Cockney Rejects, 4-Skins och Last Resort i alla fall. Men det är helt enkelt inte så intressant som man kan hoppas. Fast jag minns några grymma dokumentärer från 80-talet, särskilt en som följer Combat 84s väg till skivkontrakt, om jag minns rätt. Kolla med han som har Punk & Oi-bloggen. Han verkar ha bra koll på all things streetpunk.

http://punkochoi.blogspot.com/