Monday, May 21, 2007

Livet på landet (fast mest på skolgården)


Tänkte skriva om det fina hänget på Rossö, men måste börja någon helt annanstans. På väg hem från jobbet hamnade jag nämligen mitt i en tonårsfight. Traskandes tvärs genom skolgården i rask takt mot spårvagnen ser jag två kids som pucklar på varandra för fullt. Det märks direkt att det inte är det klassiska scenariot med skojbråk, några tjejer i åskådarskaran säger också att de slåss på "riktigt". Jag försöker att använda min idrottslärarpondus genom att skrika till dom. Vilket får en hyfsad bra respons, de slutar att veva knytnävsslag och backar ifrån varandra. När jag kommer närmare börjar de istället att sparka, spotta och mordhota varandra. Jag har aldrig sett dom här killarna förut och vet inte hur jag ska tackla situationen. Försöker hålla tag i killen som ser mest aggressiv ut och mordhotar mest. Följden blir att han drar sig loss och hotar att slå mig om jag inte låter honom vara. Efter ett tag lyckas jag ställa mig mitt emellan killarna och håller isär dom samtidigt som jag undviker deras slag och spottloskor. Till slut kommer en kvinnlig lärare som känner en av dom och lyckas lugna ner honom samtidigt som den andra grabben låser in sig på en toalett. Jag har aldrig hamnat i den situationen med kids som jag inte känner. Då har det alltid gått att snacka ner stämningen, men här funkade den grejen ytterst dåligt. Det är ju inte direkt en ovanlig grej heller. När jag väl satt mig på vagnen översköljs jag av en sanslös tröttnad och jag skattar mig lycklig över att inte behöva befinna mig i högstadiemiljö längre än två veckor till.

Rossö. Egentligen behövs det väl inte skrivas så mycket, förväntningarna från tidigare år uppfylldes med råge. Små finjusteringar (rom, marinad och Corona) gjorde vistelsen mer njutfull än ifjol. Två dagars fotbollslir och bad var mer än vad jag förväntat mig iofs. Jag utpekas ofta som den dåliga förloraren bland mina polare. Vilket inte är ett helt obefogat påstående. Men efter att ha hängt med Mörn-Björn, och kanske lite mer otippat K Sundin, en weekend fylld av tävling i olika former så skulle jag vilja hävda att det finns ens stor del projicering med i den bilden. Det lutar åt en Rossörepris i augusti by the way...

6 comments:

paradise alley said...

Läskigt! Att du tordes, en eloge till dig. Jag hade lagt benen på ryggen.

Åh, snälla kör en Rossö-repris i Augusti! Säg till om/när långt i förväg, för det blir kanske en Berlin-repris runt då också, och 2 ggr vill jag ju inte tabba mig

martin said...

Ja en eloge till dig pat. Det var strongt.

Pat said...

Men det var fan lite läskigt ändå. Mest för att de var små barn, 14 typ, men ändå hade så mycket aggression i sig. Försökte med lite lama barntillrättavisningar "man säger inte så" (jag ska döda dig din fitta) men det funkar ju ändå inte med tonårskids.

Jag tänker mig en repris typ i mitten av augusti. Måste kolla med päron och så.

Pat said...
This comment has been removed by the author.
ellen said...

imponerande. jag har bara varit i högstadieslagsmålssituationen tillsammans med en annan personal men var ändå skiträdd. det som gjorde mig mest illa till mods var att det var ett gäng som hetsade två killar så det blev värsta hemska adrenalinstinna stämningen typ. och även om de är 14 vill man ju inte komma ivägen för deras knytnävsslag direkt.

TACK för värsta bästa helgen! det där huset är så fint. har kompletterat med lite mer bilder i fotobloggen nu (under annas).

ellen said...

"the great northern" hahaha