Monday, May 07, 2007

Skorpionen x 3

För de som, av någon outgrundlig anledning, inte läst Sportbladet XL idag postar jag säsongens fetaste mål. I den kontexten är det svårt att undvika originalskorpionen och den klassiska målvaktskopian. Här kommer alltså skorpionen gånger tre, enjoy! Årets mål av Sjaktar Donetskts brasse Francelino Matuzalem mot Sevilla i
Uefa Cupen :

Originalet av Willy Carbos i FC Twente 12 september 1984:

Den mer berömda Rene Higuitaversionen som åsamkat kids näsblod över hela världen:

2 comments:

Jonathan said...

Han kommer mot mål också liksom... ja.. alltså... han.. hoppar jämfota. Liksom. Sjukt snyggt, men jag håller ändå Higuitas för den bästa. Spexiga målvakter ftv.

Pat said...

Jo den är ju spexig på en annan nivå. Om du är forward har du bara bränt en chans om du misslyckas. Som målvakt är du en världelös tratt som sett till att Colombia losat matchen, det kan ju som bekant sluta riktigt illa. Tänkte maila dig en länk till Offsides hemsida där det går att smygläsa Mattias Göranssons reportage från Japan/Sydkorea "The Koburi Way" nr 3/02 (det enda numret jag inte har...) kanske det bästa jag läst i det magasinet någonsin. Så här fem år efteråt känns den fortfarande levande men samtidigt skönlitterär på något sätt. Men man fick bara läsa första halvan och jag ville bespara dig frustrationen jag kände då jag märkte det.