Sunday, May 06, 2007

Spindelbesvikelse


En sån där dag då middagen aldrig kom. Sen frulle, en rejäl med smoothie, bröd och ägg. Sen lite mackor innan eftermiddagens drabbningar på Heden. Efter duschen fastnar jag i internet utan att komma ur. Glömmer helt bort att äta är en grej man borde göra. Sen våldsklämmer jag i mig fem linfrö/Omega-3 mackor innan jag bestämmer mig för att blogga trots allt. En mackdag.

Igår sågs äntligen Spider-Man 3 i gott sällskap. Triologin, om det nu inte blir tre till, verkar följa samma mönster som X-Men. En bra första film, jag har omvärderat den, följt av en suverän uppföljare avslutat med en halvtrattig trea. Alltså missförstå mig rätt nu, jag ska se om filmen på torsdag och ser verkligen fram mot det. Men som Marvelnörd gav trean mer att klaga på än de tidigare filmerna. Först och främst känns valet av bad guys lite segt och dåligt förvaltat från serietidningsvärlden. Att Harry Osborne ska ta över farsgubbens Green Goblin game är ju fine. Men då ska han ju för fan bli Hobgoblin (Gula Trollet!?) nu såg han mest ut som en bifigur från Tillbaka från framtiden II med sin hooverboard och töntiga dräkt. New Goblin, fuck that. Venom i all ära, han var riktigt läskig, men varför sätta en blonderad That´70s Show-Eric som någon konstig Peter Parkerkopia? Venoms värdkropp ska för bövelen vara en kristen trattig inbrottstjyv som Spidey satt dit. Sen till Sandman som castats grymt ska sägas, undrar var dom hittat den fina tröjan. Men han tillhör ändå de tråkigaste superskurkarna, det enda som gör honom speciell är väl att han ska vara "dubbelbottnad". Synd att de inte spann vidare på Dr. Connors, som ju är med i filmen och undersöker Venom, och introducerade Lizard. Rhino, Juggernaut och Kingpin är andra bra skurkalternativ. Det var även störigt att de skulle dra in Gwen Stacy som den konkurrerande bruden. Hon var Parkers flickvän innan M.J. som dog på typ 60-talet...

Trean kom inte upp i samma klass som Spider-Man 2 men det fanns såklart ljuspunkter som Stan Lees cameo. Och Toby Maguire är fortfarande suverän som Peter Parker och han som spelar J.Jonah Jameson måste vara den bästa serietidningstolkaren ever. Fan va kul han är. De som klagar på de sentimentala dramascenerna med M.J. och faster May kan gå hem, dra något gammalt över sig och runka till Matrix-boxen.

7 comments:

Pat said...

En annan är lyckligt lottad. Här klagas det på att man inte ätit. Då kommer världens bästa tjej hem och styr upp värsta pastasalladen. GÔTT MOS!! Det blev ingen mackdag trots allt.

chops said...

Har inte sett trean men det känns som om du har rätt i alla fall. Vad hette han som var Hobgoblin, fast var död? Kadavret eller nåt hette han i svenska marveltidningar på 80-talet. Den gubben du.
Juggernaut är iofs cool, men han har väl mer med Daredevil och X-men att göra egentligen?
Zach Znyder borde fan göra alla serifilmer. Har inte sett 300, gillade inte Sin City, men tror på Watchmen. Och dog åt Dawn-remaken.
Överlag borde det införas böter på alla som gör om klassiker till att vara mer samtida och sån skit. Green Goblin som nån jävla Dr Who-robot? Böter.
Det gäller oavsett genre. Sjöwall Wahlöö på 90-talet? Böter. En psykiskt störd granne till Martin Beck? Böter.
Efter tre förseelser får de regissera Äntligen Hemma och Time-Out resten av livet.

Pat said...

Kadavret! haha, vilket hårt skurknamn lite punk sådär. Har inte läst Spindelmannen på hundra år men hade han något att göra med Rosen? Du har förstås rätt när det gäller Juggie, han är en klassisk X-menskurk och Kingpin är ju Våghalsens nemesis. Det kanske var därför det var extra kul då de gästspelade hos spindeln. Apropå att vara mer samtida, Kingpin är ju svart i den kopiöst värdelösa Daredevilfilmen, whats that all about? Där räcker det fan inte med böter. Spöstraff och det töntiga fotbollsfrågesportprogrammet med Peppe Eng för han som gjorde den. Nu när jag fått tänka lite känns Scorpion som det självklara skurkalternativet eller Jamesons son som blir varulv efter att ha varit på månen.

Jonathan said...

Rhino? Hur kan du ens nämna honom som en bra superskurk? Jag måste säga att jag tycker tratt-goblin känns som den tråkigaste i den här line up:en. Jag har inte sett filmen än, men helst skulle jag nog vilja ha en vanilj-uppgörelse mellan Spindelmannnen och Venom. Det gjordes flera grymma nummer på deras duster i slutet av 90-talet.

Annars skulle jag gärna se Styltmannen i nån biroll. Han var nog inte med i mer än tre numret. Men han kunde göra allt du kan tänka dig på ett par styltor.

Pat said...

Nä ok jag ger mig, alla mina förslag på superskurkar förutom Lizard var ganska ogenomtänkta. Men Scorpion tror jag fortfarande stenhårt på. Nu har jag sett om den med barnsällskap. Den var varken sämre eller bättre andra gången. En sak jag tänkte på andra gången var dock musikvalet. Jävligt bra, tidlös soul, jazz och en broadwaydänga. tack för det. I ettan får ju tex Macy Gray vara med och sjunga och i tvåan är det någon tatueringsrockgrupp som sjunger ledmotivet har jag för mig. Det var inte ens ok då, nu tappar filmerna otroligt mycket på att de ville vara samtida i en dålig tid.

Emma said...

Jag gillade trean ok, men håller med om det där med tant May. Fan va jag är trött på att se hennes tårdränkta ansikte dyka upp just som man trodde att något spännande skulle hända. Sen tycker jag att det var för jävla trist att Harry skulle dö.

Pat said...

Men alltså jag gillar ju faster May. Det ska vara lite segt, det hör till liksom. Synd på Harrys sköna psykoleende visst, men nu slipper man ju New Goblinskiten iaf.