Wednesday, October 31, 2007

Helloween

När började alla kids med halloweenprylen på riktigt? Att den amerikanska "helgen" vuxit sig stor i vårt land de senaste 15 åren har inte ens jag kunnat undgå. Fast jag trodde mest att det rörde sig om en ursäkt för ungdomar att supa sig fuller och klä ut sig fult. Idag har det ringt på min dörr tre gånger och jag har varje gång mötts av ungar med buttericksmasker som säger "bus eller godis?", på fullaste allvar. Till slut vägrade jag öppna dörren för att slippa göra dom besvikna. Det är lite konstigt för väldigt mycket av det jag gillade som kid, och fortfarande gillar, kommer ju från USA: hamburgare, X-men och hc bara för att ta några exempel. Hur pk man än försökte vara i sina tonår gick det inte att förneka att de coolaste grejerna ändå kom därifrån. Men när det kommer till halloween känner jag mig råkonservativ, jävla amerikanskt kommersiellt trattpåfund muttrar jag för mig själv. Nä, tacka vet jag Kai Hansen och Helloween.

Drog och kollade på Romderbyt med Björn hemma hos Isak för att undvika fortsatta trakasserier. Isak hade sett giffarnas match på tv och var så imponerad att han börjat hålla på dom. Sånt värmer i höstkylan.

Har träffat K på stan/ute tre gånger den senaste veckan. Det känns fortfarande jävligt konstigt men det blir på nåt sätt enklare för varje gång.

Har tänkt en del på nagellack också, varför har man det? Kan inte komma på att jag någonsin tyckt att det varit snyggt på något sätt. Inte så att jag ryggat tillbaks om en gös haft det men jag fattar inte grejen bara.

6 comments:

HHH LLL said...

hej babberiba. helgkommers och skittraditioner. jag hatar också halloween, det är fan fult med stora svarta hattar och djävulshorn. frågade min us-födde vän idag om vad grejen med halloween egentligen är, om det kanske finns några trevliga mystiska historier som man berättar eller nåt. men nä.
igår fick jag en chock på stående fot när jag möts av en gigantisk, fullt klädd, glittrande och lysande julgran mitt i en korridor på universitetet. är inte det helt jävla sjukt?!? Och till detta kommer grädden på moset, löken på laxen och alla andra såna dära uttryck...eftersom alla åker till playan över julen här i venezuela så kör alla tidningar och reklamer stenhårt med "bli julsmal". Scheeesuss!

Jonathan said...

Slappna av, hörni. det är väl klart ungar gillar klä ut sig till skräck-figurer och få godis? Jag ser det som ett sundhetstecken. Men mina presumtiva kids kommer nog inte att få köpa några buttericks-masker, där går nog gränsen. Jag kommer att vilja styra upp dom i hemma gjorda kostymer, efter min smak. Vilket väl lär sluta med att dom blir utklädda till Ayatollah Khomeni jr. och Henry Kissinger eller nåt.

Fan vad italienska liga levererade igår! Missade första halvan av Battaglia de Roma och sprang un och ut i köket för at göra baklava under halva andra. Men vilken sjuk frispark! Forza Lazio! Il Duce hade varit stolt.

Senare på kvällen levererade ju även Inter och Genoa en fantastisk match, även fast Zlatan satt på bänken.

Pat said...

Det är väl inte så konstigt att kidsen gillar att klä ut sig och grisa i sig snask, inte alls. Men kan du se någonting positivt i det? Vari ligger sundheten? Inte ens fantasi krävs för att tvinga päronen att tjacka en ful taiwanproducerad Scream-mask och terrorisera sitt neighbourhood.

Ja men satan va Serie A lyft sig. Mycket tack vare Roma tycker jag som satsar tokoffensivt no matter what. 4-4 mot Napoli 3-2 i derbyt igår osv. Snacka om "oitalienskt" fotbollstänk. Hade spelat på 3-3 och trodde verkligen Lazio skulle kvittera efter Ledesmas drömfrispark. Men Jonny, du får sluta skriva om Mussolini som att han var någon du respekterar, lite läskigt blir det. Du var på gränsen redan under din Qadhdhafi-period, men nu är måttet snart rågat...

JON said...

en äcklig sak med halloween är att färgkombinationen svart-orange är så ful.

och nagellack är väl fint på rätt person. folk med smak är ju fina i nagellack, folk utan smak är fula. precis som med allt annat.

martin said...

Pat att du är på maskerad på din profilbild tar lite udden av din diss av barn som gillar att klä ut sig.

Jonny, jag såg lite av intermatchen när jag pratade med dig i tele. Gjorde du också det? Började med att se på scrubs men då kände jag att jag tappade för mkt koncentration. En del blir sur om man kollar på tv när man pratar, men man blir ju så rastis annars.

Nagellack är lite roligt, man ser det aldrig nu för tiden.

paradise alley said...

Nagellack kan jag fatta, om det är rött, men långa naglar???
Om jag gillade tjejer (på det viset) skulle jag få ångest av att ens tänka tanken på att långa naglar skulle röra (rispa) ens initimare delar. Jag får rysningar bara jag ser långa naglar ens utan att tänka så långt.
Men själva grejjen verkar vara att tjejer ha det för att det vara heta? Är det någon s/m-grej?

Jag förstår inte. Plus att det måste göra livet svårare. Vi ha en tjej på jobbet vi kallar in för att göra test på ny design av grejjer, för en massa reglage är oanvändbara för långa naglar (t.ex. fälla upp taket på en cab). Inte min favoritdel av mitt arbete.