Thursday, November 01, 2007

Strages lista

De flesta av er följer antagligen redan Fredrik Strages lista på de 100 största rockögonblicken på Youtube. Om inte kan jag starkt rekommendera intervjun med norske black metal sångaren Gaahl. Annars tycker jag att listan varit ganska ojämn och seg. I alla fall tills jag såg klippet på Sinéad O'Connor från en Dylangala på Madison Square Garden när hela publiken tokbuar ut henne för att hon dissat påven i SNL. Hon ska ju köra en Dylanlåt egentligen men skriker fram Bob Marleys War istället, så jävla punk. Jag fick verkligen gåshud av klippet. Det jag har svårast att greppa är att Dylanpubliken uppenbarligen är så ärkekatolsk. Att den kristna högern är stor i USA vet jag ju om men att den kristna högern var såna Dylanfans hade jag inte riktigt förstått.

6 comments:

Anonymous said...

ooo ja visst är det där klippet helt magiskt? hur cool får man vara? man vill ju bara krama henne. här är hon inte heller direkt fjantig: 21 år..
http://youtube.com/watch?v=JugUQJv9YlY

martin said...

Jag fick också gåshud av klippet, trots att hon sjöng en Marleylåt.

Jag tänker också att folk som gillar i Dylan ska vara lite mer liberala. Iofs Dylan själv är ju kristen (eller hoppade han tillbaka sen?). Men hon hade ju vägrat nationalsången också och då går man väl för långt.

David said...

Intervjun med Ghaal var ju fantastisk, jag såg hela serien om heonom på vice hemsida sen och satt och läste om den norska blackmetal scenen halva natten, listan är väldigt ojämn, men jag är förtjust trots allt.

Anonymous said...

en god vän ska turnera i en månad med Ghaal. Undra hur det kommer att påverka min vän att sitta och soffa i samma buss. Nån som vill ha en autograf?

Anonymous said...

jag skriver som en tok.
menar SOVA inte soffa, det är nåt helt annat.

Pat said...

Ja! Du måste fixa en autograf som vi kan ha på kylskåpet bredvid Tomas Brolins.

Sineads skinheadstyle från 89 ska hon ha respekt för. SHARP-skin begreppet hade nog inte direkt etablerat sig bland kulturjornalister då antar jag.