Friday, April 11, 2008

SYO

En stilla undran, vilka förkunskapskrav krävs för att utbilda sig till studievägledare? Jag tänker mig något i den här stilen: Social inkompetens, arvsanlag för alzheimers, en världsfrånvänd livssyn, efterblivenhet eller motsvarande kunskaper.

Har aldrig fått någonting vettigt ut av att träffa en studievägledare någonsin. Det känns lite tragiskt att de personer som utbildat sig för att vägleda unga, nåja, individer i deras framtida yrkesroller alltid varit de mest menlösa personer jag haft att göra med.

Dagens möte med person av ovanstående karaktär resulterade i djävulsk tveksamhet till "Masterutbildningen" samt beslut om att studiehösten kommer bestå av 15 poäng tillämpad miljörätt tillika samma antal poäng miljöpolitik.

Nu är det bara deklarationsjäkeln som ska fixas. Men det får bli nästa vecka. Det är ju fredag wööööh!

3 comments:

Anonymous said...

Studievägledaren jag pratade med senast på pedagogen blundar hela tiden när han pratar. Jag blir jättenervös. Han gav inga vettiga besked heller. Jag är helt på din sida här.

bra lirat idag förresten, möjligt att jag dyker upp i morgon.

Pat said...

Det mest tragiska med de studievägledare jag träffat är nog ändå att de haft så dålig koll. Kan kanske ha överseende med att det inte var så lätt för gymnasietjommarna att guida, där är ju valmöjligheterna så enormt breda. (Det finns ju iofs gränser i helvetet vad hette pajasen med mustasch på Ådalsskolan?) Men på en Universitetsutbildning, hallå! Att de ska kunna komma med någon form av råd som man själv inte räknat ut med röven tycker jag ändå man ska kunna begära på den nivån.

Efter min usla insats på planen idag, både spel och moralmässigt, känns det dags att begrava SIL. Helt värdelös var jag. Punkt.

Anonymous said...

Alltså min moral och insats var ju helt åt skogen också. Jag vet att jag har kapaciteten att spela bra där. Men jag viker ner mig när det blir för tufft och kan inte hålla humöret när det andra laget började jävlas. Sen vågar jag inte gå in i närkamper när jag vet att domaren inte blåser även om det andra laget till och med tillåts göra fula bentacklingar Det känns liksom inte kul då.

Fredagsbandyn är väl given att fortsätta med eller? Vi skulle behöva fixa nån lista över nätet där folk kan skriva upp sig så vi vet att vi får ihop typ 8 pers till varje gång. I fall det ser krisigt ut så kan man ju testa att ringa lite andra polare i god tid och samla fler folk.