Sunday, March 11, 2007

100 år!

Igår fyllde min mormor 100 år, jubilaren firades med ett stort kaffekalas på ålderdomshem i Uddevalla. Telegrammet med gratulationer från hans majestät konungen var dock inte så uppskattat.
- Det kan ni skicka tillbaka, tyckte min kära mormor Majken som röstat på sossarna sedan typ 1925.

Efter en sockerchockad lördagsförmiddag med oändliga mängder tårta och umgänge med nära och avlägsna släktingar var det skönt att sunka till sig hemma hos Björneman på quellen. El Clásico bjöd som vanligt på stor underhållning. Att mästertipparn dessutom lyckades pricka in rätt resultat vilket generarade i en vinst på 800 kr gjorde inte saker och ting sämre. Att få pisk av alla Björns kursare i Fifa var under de förutsättningarna helt ok. Nu ska jag bara se till att casha ut vinsten innan speldjäfulen får mig att spinna vidare. Ska investera de smutsiga pengarna i I Claudius-boxen tänkte jag, eller kanske andra säsongen av Twin Peaks som äntligen kommit ut.

Det är antagligen onödigt att tjata om men herregud vad den serien håller hög klass. Såg om pilotavsnittet härom dagen och slogs återigen av Frost/Lynchs storhet. Att introt är världens bästa/vackraste är odisskutabelt och att herrarnas känsla för estetik gjort serien tidlös är inte någon nyhet. Det jag uppskattar mest är de små detaljerna som inte jag fattat förrän nu. Att bröderna Horne heter Ben & Jerry är ju tex väldigt kul. Tror inte att så många tittare i tv-sofforna 1991 greppade Lynchs passning till det amerikanska godisglassföretaget. Den påhittade tv-såpan An invitation to love som bland annat Lucy och Shelly tittar på är också väldigt underhållande. Karaktärsmässigt kan jag inte heller komma på något starkare. Agent Coopers glädje varje gång han får dricka gott kaffe och den fina relationen till Sheriff Truman, det är så bra.

8 comments:

ellen said...

björn ringde och skröt om att han hade vunnit, haha. det är lite konstigt ändå att twin peaks var en sån tittarsuccé. man tänker sig att folk skulle tycka att det blir för konstigt och urflippat efter ett tag. scenen där leeland palmer ger sig på lauras kusin maddy i vardagsrummet blir jag fortfarande helt svettig bara av att tänka på. den är så obehaglig och håller på så länge

Anonymous said...

twin peaks är så fint! minns du när den döva fbi agenten (lynch) blir käri shelley och kan höra allt hon säger? eller alla de där små konstiga sakerna. i första avsnittet tror jag det är, när man får se kids i korridorerna och i bakgrunden flyter det förbi en som går baklänges. eller clownerna på hotellet som står å jonglerar. eller....
sen är det ju fruktansvärt roligt att han verkligen har med "the one armed man" hahaha. att det är ett begrepp kände man inte heller till när man var elva och livrädd. läskigast av allt var iofs när frostloggan kom upp å sprakade när själva avsnittet var slut.

Hata1 said...

twin peaks är så fint! minns du när den döva fbi agenten (lynch) blir käri shelley och kan höra allt hon säger? eller alla de där små konstiga sakerna. i första avsnittet tror jag det är, när man får se kids i korridorerna och i bakgrunden flyter det förbi en som går baklänges. eller clownerna på hotellet som står å jonglerar. eller....
sen är det ju fruktansvärt roligt att han verkligen har med "the one armed man" hahaha. att det är ett begrepp kände man inte heller till när man var elva och livrädd. läskigast av allt var iofs när frostloggan kom upp å sprakade när själva avsnittet var slut.

Hata1 said...

twin peaks är så fint! minns du när den döva fbi agenten (lynch) blir käri shelley och kan höra allt hon säger? eller alla de där små konstiga sakerna som gör helheten... i första avsnittet tror jag det är, när man får se kids i korridorerna och i bakgrunden flyter det förbi en som går baklänges. eller clownerna på hotellet som står å jonglerar. eller....
sen är det ju fruktansvärt roligt att "the one armed man" verkligen är med. hahaha. att det är ett begrepp kände man inte heller till när man var elva och livrädd. läskigast av allt var iofs när loggan kom upp å sprakade när själva avsnittet var slut.

Hata1 said...

oj jag sa allt tre gånger varav en gång anonymt.

Pat said...

Det är sånt som händer när man är bloggnovis. När kommmer bloggen? Sprakandet när Frostloggan dyker upp är väldigt effektivt. Avsnittet där maddy blir attackerad av leeland är nog det absolut läskigaste. Sen kan jag inte sluta fundera på hur mycket kaffeindustrin tjänat på serien. Maken till mer kaffesugframkallande underhållning kan jag inte tänka mig.

Jonathan said...

Det är som en ond cirkel. Vid tolv anser jag mig ha pluggat/datat/kollat NHL-tabeller färdigt för dagen (Kom igen nu, skaffa dig ett favorithockeylag). Så slåt jag på ett Twin Peaks-avsnitt. Klockan kvar över tolv dricker jag och Cooper kaffe. Klockan ett börjar NHL-matcherna och man vill ju kolla resultaten första perioden. Klockan halv två har jag druck halv två kaffe och läser litegrann. Halv tre är jag svinpigg och läser Wikipedia om afrikanska länder. Klockan tre väljer jag mellan ett nytt Twin Peaks-avsnitt eller sängen (kafferuset har börjat avta). Och så fortsätter det. Runt runt.

Pat said...

Håller såklart på Modo i slutspelet men orkar inte engagera mig om inte du eller Kristoffer finns i stan. Augustos Björklövenfanatism har nog påverkat mig mer. NY Rangers har alltid varit det självklara NHL-valet.