Tuesday, March 27, 2007

Cirkus, glashus och sol

Det grymmaste som hände i helgen var nog att Marcio fixade fram två biljetter till Brasilien-Chile på Ullevi. Var inställd på att hänga utanför och deala till mig några billiga trattbiljetter. Alla andra gånger jag sett feta matcher på nya Ullevi, IFK-Milan, Sverige-England, har jag haft så kass plats att det liksom inte varit värt riktigt. Eftersom Marcio intervjuat Kaká för TV 4 hade Pontus Kåmark & c/o dealat fram glidarplatser till honom. Ackompanjerad av två tokiga brassar, ja Aggan var med också, blev det hela en oförglömlig upplevelse. Det hade absolut inte varit lika kul om mina bänkgrannar inte skrikit obsceniteter på portugisiska. Att matchen slutade 4-0 anses dessutom som det mest förnedrande förlustresultatet enligt Sydamerikansk machokultur. Symboliken får ni lista ut själva.

När man ser en fotbollsmatch "von oben" dyker helt nya dimensioner upp. Det som förväntas av ett Brasilanskt landslag är joga bonito-fotboll och sambadribblingar. Robinhos kaxiga bicycleta i stolpen i andra halvlek var också det grymmaste jag sett någon utföra med en boll i verkligheten. Men det var inte någon av de självklara stjärnorna som övertygade mig mest. I och med vår position så var det lättare att ta del av det defensiva spelet på ett annat sätt än framför tv:n. När hela planen fanns för ens blickfång blev backlinjen en intressantare komponent. Där dominerade en herre vid namn Lucio. Han var så jävla grym. Inte en förlorad nickduell, jo Chile sög verkligen men ändå, hela tiden ett perfekt positionsspel. Riktigt imponerande. Jag tror att Bayern München kan ta hem årets Champions League bara på grund av honom, så bra var han. Mongona som spang in på slutet orkar jag fan-i-mig inte kommentera mera.

Annars kantades helgen av soft Ivan, Johan och Boddahäng. Killar som lagar mat ihop är alltid trevliga. Lördagskvällen slutade med fest på Glashuset där man träffade alla, utom de tråkiga, vilket inte händer så ofta längre känns det som. De senaste dagarna har mest varit sol, sol, sol. Utomhushäng med eller utan autistbarn, med eller utan bok och glass. Idag joggade jag med bror i botaniska trädgården iförd shorts, min vår får gärna fortsätta ungefär så.

8 comments:

martin said...

Förklara symboliken, jag fattar verkligen inte.

ellen said...

haha jag tror jag fattar men det sättet jag tolkade symboliken på är jag nog för pryd för att skriva.

martin said...

Men va fan! Kan ni inte skriva det i lite finare ordalag då?

Pat said...

OK Mörn här kommer en lektion i sydamerikansk machokultur för utvecklingsstörda. 4-0 = att du står på ALLA FYRA och någon gör det fula på dig, typ hårt, och typ bakifrån. Du fattar?

Jonathan said...

LOL. Ghadafis son spelade i Perugia, men han blev dopingfälld bara efter några veckor. Hittade även detta roliga fotbollsuttalande av Mr. G:

"Libyan leader Moammar Khadafi blasted football as modern-day slavery and said the millions spent on the World Cup should be spent fighting poverty in developing countries, German sports agency SID reported Monday.
"FIFA has reactivated the slavery system and the trade in human beings from Africa to Europe and America, and from Latin America to Europe," the leader and avid football fan said.
"The children of poor countries have become the slaves of the rich ones."
Football's governing body is not doing enough to fight racism in the game, he added."

anna said...

men hur fan skulle man kunna gissa det??? när jag fick förklaringen tycker jag inte att symboliken håller så särskilt bra heller. eller hur är det tänkt att man ska tolka siffrorna? jag tolkar 0:an som det fula hålet och jag får verkligen inte ihop det!!! med bindesteck och allt.

Pat said...

Nja, man ska kanske inte tolka det alltför bildligt antar jag. Men om motståndarna släppt in 4 mål är väl tolkningen att de står i hundpositionen inte så svår att göra. Att de inte lyckats prestera ett enda mål framåt borde väl då vara ett tecken på hur hjälplös de är. Jag hade aldrig stött på företeelsen förut. Det fanns något tecken man kunde göra också, men det har jag glömt.

martin said...

Vadå typ bakifrån? Hur ser det ut? Väldigt lam metafor hur som helst.