Sunday, March 09, 2008

Early early sunday morning there was a big egyptian smuggling


Eftersom jag fått så många frågor kring det där med att smuggla en egyptier i en folkabuss är det väl lika bra att reda upp det här på bloggen en gång för alla. Sen ska jag sluta att tjata om semestern och Faraoland, promise. Jag, syrran och farsan var alltså i turistghettot Hurghada vid Röda havet på chartersemester. Eftersom min käre far ville utöka sina knodars kulturella kapital beslöts det att vi skulle åka 30 mil genom öknen för att kolla på faraogravar och mäktiga tempel i Luxor. På grund av de terroristattacker som inträffat under 90-talet råder det ganska restiktiva regler för hur turister får färdas från Hurghada till Luxor. Egentligen får man bara resa mellan städerna på specifika tider då det går en poliskonvoj. Men eftersom vi ville vara så antichartriga som möjligt valde vi att dissa den svindyra Vingbussen och styra upp resan på egen hand i stället.

Strandhustlern och fixarsorken Ali Ramadan Hussein (han på bilden) var vår man. Bördig från Luxor visste han vilka trådar som det skulle dras i för att fixa biffen. Han styrde upp sin "cousin", alla är btw kusiner i det där landet tydligen, som körde oss med sin minibuss. Som tjuvar i natten inledde vi vår resa klockan 4 på morgonen. Sen fick vi bevittna härlig korruption. På vägen fanns ett par checkpoints bevakad av egyptisk polis med automatgevär. Vid varje stopp fick vi skicka fram våra pass med lite egyptiska pund instuckna mellan sidorna. Vilket möttes av glada miner och öppnade bommar. Resan genom öknen gick ganska smidigt. Det var på vägen tillbaks som smugglingen kom in i bilden. Då var vi nämligen tvungna att åka i poliskonvojen. Kruxet var att bara chauffören och turister får åka i den. Vi fick därför gömma Ali under våra väskor längst bak i bussen. Det var lite svettigt eftersom vi inte hade någon aning om vilka repressalier som skulle vänta om vi blev upptäckta. Dessutom instisterade Ali med att mumla något på arabiska under väskhögen hela tiden som gjorde det högst troligt att vi skulle avslöjas. Men vi spelade våra kort väl och polisen som tittade till oss anade aldrig vad som låg döljt under min adidasväska.

8 comments:

kristoffer said...

Låter väldigt spännande det dära!
Men vaddå btw-kusiner, är det samma sak som buksvågrar?

Pat said...

btw: by the way. Vilken generation tillhör du egentligen?

ellen said...

men GUD vad spännande! snyggt jobbat, själv skulle jag sabbat alltihop, jag har inga nerver...

Jonathan said...

Det här med kusin kanske är lika mycket vårt fel som hommous-människorna. Engelskans "cousin" betyder väl släkting och inte kusin? Ochman kanske säger släkting till alla som typ tillhör samma klan som en själv eller hur fan man nu jobbar därnere.

Pat said...

Enligt Ne betyder "cousin" kusin. First cousin är kusin och second cousin är syssling. När Ali refererade till den tionde personen som vi träffade i Luxor som sin kusin var vi tvungna att fråga om det där. Han kallade alltså alla landsmän från "Upper-Egypt" för kusiner. Lite som att vi skulle va kusin med alla från Kramfors.

kristoffer said...

haha. då skulle alla släktträffar va som återträffen på Gladan och jag skulle aldrig veta om jag skulle skratta eller gråta...

Anonymous said...

ahh, Låter ju som en jäkligt cool upplevelse måste jag medge. spännande!

Vet inte om jag kommer till bandyn på fredag men vi ses på lördag i alla fall.

Emma said...

Kristoffer! Det går inte att länka sig in på din blogg genom att klicka på ditt namn. Har du inte startat den än?