Wednesday, March 05, 2008

Salam aleikum


Känns lite overkligt att jag för några dagar sen smugglade en egyptier i baksätet på en folkabuss och nu nyss tagit mig genom ett regnigt Göteborg efter CL-häng på hörnan. Det är så skarpa kontraster att det blir lite svårt att hänga med. Den brunbrända fejan i spegeln är i alla fall fortfarande en reminder om att jag nyligen varit i Afrika. Mest nöjd med att ha med mig hem: En tischa med den egyptiska landslagspelarens Mohamed Aboutreikas nummer och namn. Han som fick ett gult kort i afrikanska mästerskapet när han visade sin sympati för Palestina efter att ha scorat mot Sudan. Minst nöjd med att ha med mig hem: Den ganska fula kattstatyn som jag blev pålurad i Luxor.

Det är så dubbelt att semestra i U-land, tanken på att man är en nutida kolonialherre som duschar i vatten som borde användas till något nyttigare kan ibland bli plågsamt påtagbar. Samtidigt så är det svårt att inte livsnjuta när Röda havet svalkar och man jobbar på sin malignt melanom som bäst. Får vara glad att man inte är nyrik ryss antar jag. Shit vad lokalbefolkning inte tyckte om "ruskies" i Hurghada. De jobbade på kolonialstilen hårt. Det märkligaste med att besöka ett muslimskt land, förutom alla neongröna minareter, var annars att det enbart var män som arbetade överallt.

3 comments:

Jonathan said...

Vad det inte även Abu Trika som avgjorde det hela? Som petade in sista målet i CAN?

Pat said...

Yes det var han! Han avgjorde förövrigt också det förra afrikanska mästerskapet när de slog Marocco? i finalen 2006. Att han är ett nationalhelgon i Egypten är lite av ett understatement.

Emma said...

Jag är svinpeppad på egypten! Kan du ge lite tips? några plus och minus typ. kostnad?