Thursday, March 13, 2008

Revival

Har lyssnat mycket på hiphop den senaste veckan. Den främsta anledningen är att jag fick med mig en rejäl bunt skivor från farsans nya, det kommer hon alltid vara, gös när jag var i sthlm senast. Hon hade hittat 500 cd-skivor i deras grovsoprum och jag plockade girigt åt mig av fynden. Det rörde sig mest om hiphop, dancehall och soul från tidigt 00-tal. Det vill säga från den tiden då jag var som mest nere med skiten. Det var några år där efter gymnasiet som jag upptäckte hela grejen. När jag poppat Jay-Z, DMX, M.O.P, Big Pun, Ludacris och Latin Kings och det andra jag fått med mig slås jag av ett par saker. Först och främst hur Wu Tang Clans platta Iron Flag gått mig förbi. Den innehåller några riktigt tunga låtar och är för att vara ett hiphopalbum väldigt jämn. Det andra som slår mig är hur glad jag blir av att lyssna på den übersexism och högfärdsgalenskap som spottas fram ur säg Ludacris eller Big Puns mun.

En annan sak jag funderar på är när Dogge tappade det helt? När Mitt kvarter kom var han ju fortfarande svensk hiphops köng. Nu vet man inte om man ska skratta eller gråta när han dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Han har i och för sig aldrig gjort någon hemlighet av att han bara vill tjäna pengar, och det är la ok, men att han nu gör värdelösa bailefunkcovers kan ju aldrig accepteras.

Till sist angående hiphoptexter, vad menar dawgsen med "u can't see me"? Har aldrig fattar vad de är ute efter, men det är ju en klassiker att droppa den raden.

3 comments:

Anonymous said...

übersexism och högfärdsgalenskap är ju det absolut finaste med hiphop. Ludacris, my man foreverman.

Pat said...

Visst är det så. PK-hiphop är förövrigt kanske den tråkigaste musikgenre som finns. Pallar inte med det alls. Vill ha min hiphop så rå och gangsta som möjligt, pk-ismen kommer ju in i mitt liv över fucking allt ändå. Underbart att släppa det där och bara nodda då och då.

Luda borde komma med nåt nytt snart, var ju fyra år sen sist va? har inte hört nåt sen Fergielåten. Den är ju iofs, mot alla odds, ganska bra.

Elin said...

exakt, det är unnesten med ihop. att bara ta av sig alla pk-glasögon och låta noddandet ta över eller dansröven sköta tänkandet.
det var ett tag sen luda släppte nytt, true dat. men alltså nej. fergie. nej. under inga omständigheter. inte ens med honom.