Friday, November 14, 2008

C-ch-ch-ch-changes i K-K-K-K-Kramfors


Det är med sorg i hjärtat jag läser att Tolles grill ska stänga för gott. Att Kramfors nya resecentrum är det största som hänt staden sen kurredoren och att en del uppoffringar skulle krävas för att genomföra projektet må vara hänt. Men Tolles borde ha blivit k-märkt vid det här laget. Nog för att Tolle själv kastade in handuken för ganska länge sen. Men grillen är för mig ändå ett monument över vad Kramfors står för. Ställen som serverar tradar-tuttar kommer alltid ha en speciell plats i mitt snabbmatshjärta. Tolle var på sin tid själva arketypen av en jovialisk och fryntlig gatuköksgubbe vars själva uppenbarelse var ett bevis på att de serverade det göttigaste moset i stan. Minns att jag som riktigt liten knodd var otroligt imponerad över att han visste vad jag hette. Det förklarades senare med att det stod "Patrik" på min toppluva, det lämnade ändå ett tryggt intryck. Dessutom hade de alltid de bästa arkadspelen vilket ska premieras.

När jag intervjuade Nicke Sjödins son för några somrar sen sa han något i stil med att "han hade sin bas i Uppsala men sitt hjärta i Ångermanland." Då tyckte jag det lät pretentiöst och lite löjligt. Men idag kan jag nog skriva under på det där uttalandet trots allt, fast min bas för närvarande är Götet då.

Nåja, Sylos lär ju ta Dollar Store till nya höjder i alla fall. Alltid något

2 comments:

Anonymous said...

Varsch ska man nu äta sina pizzarullar med bea som man egentligen inte vill ha? Du förresten, hur hittade du så snabbt till bloggen min?

Pat said...

Att frysa röven av sig genom att traska ända till dollarstore efter att först ha slösat sina surt förvärvade cash på kramms juldagshomecoming lockar inte så mycket nej.

Det var en fågel som viskade i mitt öra kan man säga. En hårig fågel med portugisiskt ursprung that is.