Friday, November 28, 2008

Snuskordboken, känsliga läsare varnas

När jag var på bokmässan, vilket känns som ett ljusår sen, passade jag på att snika till mig en djävla massa gratistidningar som skänktes bort på slutet. De flesta har legat helt olästa och kommer antagligen göra det tills de hamnar i pappersåtervinningen. En tidning/bok som lyckats fånga mitt intresse är i alla fall Subalterns erotikanummer. Den innehåller en rad texter som behandlar erotik. Det är både regelrätta sexnoveller i varierande kvalitet, bland annat en skriven av Amanda Ooms, men också lyrik, en text om erotik i konstens historia samt en underhållande transkription av Tommy Lees och Pamela Anderssons privata porrfilm. Men det är egentligen inte någon av det skönlitterära, essäerna eller lyriken jag fastnat mest för. Nä, längst ner på varje sida finns ett snusklexikon som gjort att jag känt mig väldigt okunnig inom erotikens område. Definitivt inget som fanns med i sexualundervisningen när jag gick i skolan i alla fall.

Några exempel:
Antropofagi: kannibalism ibland i förbund med sexuell uppfattning.
Autonekrofili: sexuell upphetsning av att fantisera om sig själv som död.
avisodomi: Sexuellt umgänge med fjäderfä och andra fåglar.
Bang zaang: Hårdsex.
Bertopung: gå omkring med oförlöst kåthet.
Blood sports: sexuella övningar där blod ingår t ex att bita varandra eller ha cunnilingus med menstruerande kvinna.
Bug chaser: person som medvetet uppsöker hiv-smittade för spänningen med osäker sex. En sorts rysk roulett.
eremitsex: ok, den kan ni lista ut själva
Erotofonofoli: att bli sexuellt upphetsad vid tanken på att mörda sin partner.
Fallofobi: skräck eller vämjelse vid åsynen av en (erigerad) penis. Fenomenet kan vara en följd av homofobi.
Fobofoli: att bli sexuellt upphetsad vid skräckupplevelser.
Italienaren: handlar om att penetrera armhålan. I det katolska Italien krävs det fantasi för att kringgå förbudet mot samlag utom äktenskapet. Kan vara förortsslang för "samlags-ställning när en kille knullar en tjej och samtidigt håller händerna på sitt eget huvud" samt "när en dvärg knullar en tjej bakifrån!?"

Det finns en uppsjö av liknande benämningar som för mig var helt obekanta innan jag läste lexikonet. Men nu alltså den stora bomben som jag fortfarande inte kan tro på.

Skull fucking el kranieknull: "huvudet rakas och smörjs in med kokosfett, luftslangar stoppas in i näsan, så att partnern kan andas, medan häcken sakta sänks ner över det insmorda huvudet".
Det känns ju spontant som att detta borde vara fysiskt omöjligt men lexikonet refererar till Suzanne Brøgger som tydligen är en hotshot som kartlagt sexuella avvikelser och så.

4 comments:

Jonathan said...

Kolla in senaste (eller kanske förra) numret av Lyrikvännen för samma tema, fast inom poesin, då. Kanske lite mer high brow och inte lika strikingly crazy, men ändå läsvärt.

Pat said...

Ok ska kolla upp. Du förresten min språkintresserade vän har du läst språktidningen? Har tallat lite på den i pressbyrån men inte riktigt kommit mig för att köpa den. Har fullt upp med att läsa offside, filter och senaste skörden serier. Är den något du rekommenderar?

Jonathan said...

Ja! jag tycker att den är fantastisk. Men då måste du ju också se mitt omdöme utifrån min stora kärlek till populärvetenskap. Inga artiklar är längre än fyra sidor, och man får mycket humor och klurigheter. Fyra sidor är precis den information jag vill ha om språksituationen i Kina (hur stort är mandarin, tex), eller skillnaden men syriska och assyriska.

Den gör sig dock bäst för eftermiddagsläsning på biblioteket. För dig, som gillar Filter och Offside, kan jag tänka mig att det blir ovärt att köpa något relativt dyrt med så pass korta artiklar.

David said...

Jag håller med johny till fullo. Språktidningen är jätterolig läsning för alla oss som är väldigt intresserad av språk men inte kan så mycket, den är väldigt lättläst. men gör precis som Johny säger sätt dig på bibblan och läs den, eller låna hem gammla nummer.